To har blitt tre
2013-02-14 12:33:39 UTC
Et gammrl ordtak sier at når det kommer to dødsfall raskt etter
hverandre så kommer det snart også et tredje. Dette holder stikk også
denne gang:

http://www.nordlys.no/kultur/article6494234.ece

Vokalisten Tore Hansen fra Unit Five sovnet mandag stille inn på
Diakonhjemmet i Oslo, etter lengre tids kreftsykdom.
---------------------

Tore Hansen huskes som et dyktig musiker. Unit Five hukses best for
låter som "Æ e' nordlending æ!", "Gir Ænglan Applaus" og "From Gokk
with Love".

Tore Hansen - 12.09.1949 - 11.02.2013 - R.I.P.

=====================

Hva sier dere andre om disse tre norske kjendisene som nå har gått
bort?

Sigvald
Svein Erik Fotland
2013-02-15 13:17:16 UTC
Hva sier dere andre om disse tre norske kjendisene som nå har gått
bort?
Det er sjølvsagt berre trist når forlkekjære mediefolk or artistar går
bort på den måten. Dette illustrerer også kor viktig det er å
prioritere kampen mot kreft.

At kverulantar som Nenserth og Lund ikkje har kome med kommentarar i
denne tråden fortel vel i grunnen mest om mangelfullt utvikla
folkeskikk.

Svein Erik
Hans Petter Nenseth
2013-02-15 20:51:44 UTC
Post by Svein Erik Fotland
Post by Sigvald
[...]
Sigvald da...
Det du vet om folkeskikk veier neppe så mye at Posten ville tatt porto
for å sende det.

2013-02-17 22:10:34 UTC
Forøvrig: To av de tre avdøde er totalt ukjent for meg. Kåre Vålebrokk er et navn jeg kjenner igjen, men jeg aner ikke hva han drev med. 150000 mennesker jeg ikke vet noen ting om dør hver eneste dag, hvorav ca 125 er nordmenn. Disse var bare tre til.
Du er klar over at du her, men stor margin, tilfredsstiller Chrisjoys
klassiske "drittunge"-definisjon? Alle med et minimum av innsikt i det
norske nyhetsbildet og nyere norsk kultur har hørt om disse store
norske kulturpersonlighetene. Knut Nesbø var en kjent musiker fra
bandet DiDerre som blant annet er kjent for hitlåten:
"Jenter som kommer og jenter som går":

De siste årene var han en anerkjent sportsmedarbeider i NrK.

Kåre Vålebrokk var en svært kjent mediamann, blant annet kjent som
sjef for TV2.

Unit Five var et av Norges mest kjente rockeband rundt 1980, blant
annet kjent for klassikeren:
"Æ e nordlending æ":

Du er sannelig litt av en smalsporet ignorant dersom du virkelig ikke
har hørt om Knut Nesbø og Tore Hansen og ikke vet hva selveste Kåre
Valebrok drev på med.

Sigvald
Svein Erik Fotland
2013-02-19 12:55:16 UTC
Jeg føler meg kallet til å minne om hva Sigvald selv sa om Brasilianerne
"Ettersom nattklubben het Kiss vil det kankskje være en ide for
superbandet KISS å dra til Brasil og hedre de omkomne med låter som
"All Hell's Breakin' Loose ", "Flaming Youth" og ikke minst
"Firehouse"?"
Kva er rasistisk med dette? Kor er det her tale om hudfarge eller
andre ytre etniske kjenneteikn?
Jeg er "ignorant" fordi jeg ikke følger med på ting som overhodet ikke interesserer meg?
Duh! Når sjølv Sigvald, som elles ofte har vorte utskjellt som
"kunnskapsløs" i musikkgruppa på det same spinkle grunnlaget, kjenner
godt til desse tre personane så er det her ikkje tale om uvesentlege
anonyme smågutar for å seie det slik. Du kan m.a.o. derfor med godt
samvit trygt fortsetja å rekna deg sjølv som "ignorant".

Svein Erik
Svein Erik Fotland
2013-03-04 12:41:56 UTC
Jeg har inntrykk av at sigvald stort sett bare hører
på puddelrock og norsk fjøsrock -- dvs den verste
skiten åttitallet har å by på. Jeg er ignorant fordi
jeg ikke kjenner til fjøsrockerne hans. Er du da,
ut ifra den samme logikken (eller hva du nå vil kalle det),
ignorant hvis det viser seg at du ikke kjenner til en
del av de alternative / indie / klassiske komponistene /
artistene jeg hører på?
Smak og behag kan ikkje godt diskuterast vitskapeleg. Derimot er det
fullt mogleg å nytte VG-lista eller liknande til å danna seg eit
rimeleg objektivt billete av kven som er og har vore dei mest populære
og mest kjende norske artistane. Kven sine artistar (dine eller
Sigvald sine) kjem best ut dersom ein ser slik på saka, trur du?

Svein Erik
Geir Hongrø
2014-01-07 16:19:21 UTC
Post by Svein Erik Fotland
[...]
En kan forsåvidt også bruke litt mer historisk innsikt til å se hvilke artister som har vært de mest innflytelsesrike, og hvilke artister/låter/plater som har klart å holde på populariteten over tid og fremdeles blir mye spilt og likt, og dessuten også klarer å appellere til nye generasjoner som ikke har noe nostalgiutbytte av dem.

Forøvrig er nok Sigvalds favorittmusikk relativt representativ for mye av hva som var veldig populært akkurat en viss periode på 80-tallet. Og kanskje særlig spesifikt hva som var populært i Rogaland.

Men det er også veldig mye som har solgt veldig mye plater som han klarte å unngå å høre, og derfor velger å karakterisere som ukjent.
Geir Hongrø
2014-01-07 16:16:07 UTC
Denne tråden er vel litt gammel nå, men jeg føler allikevel et behov for å minne om at det er ganske mange mennesker som dør i verden hver eneste dag. Antallet dødsfall mens jeg har skrevet denne meldingen har nok passert godt over tre.