Kunnskapsløsheten råder i VGs debattforum
2011-02-11 18:22:03 UTC
I VGs debattforum forsøker man seg på å kåre 80-tallets beste musikk-
album:
http://vgd.no/musikk-tv-og-film/musikk/tema/1631073/tittel/vgd-kaarer-80-tallets-beste-album-listetraad
Det eneste VGDs kåringer viser er at debattantene der er håpløst
kunnskapsløse i forhold musikk før 1990. Man kan vel anta at
flertallet av dem er unge jyplinger som ikke har rukket å bli tørre
bak ørene. VGD-kåringene er således TOTALT VERDILØSE. Virkelige
eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug VET at 1980-tallets 10 beste
og mest kjente album er å finne blant disse:
---------------------
KISS: Unmasked (1980.05.20)
Michael Jackson: Thriller (1982.12.01)
Twisted Sister: Stay Hungry (1984.05.10)
Bruce Springsteen: Born in the USA (1984.06.04)
Bryan Adams: Reckless (1984.10.29)
Madonna: Like a Virgin (1984.11.12)
Whitney Houston: Whitney Houston (1985.02.14)
Dire Straits: Brothers in Arms (1985.05.13)
a-ha: Hunting High and Low (1985.06.01)
Bon Jovi: Slippery When Wet (1986.08.18)
---------------------
AC/DC: Back in Black (1980.08.18)
Bangles: Different Light (1986.01.xx)
Europe: The Final Countdown (1986.05.26)
Eurythmics: Revenge (1986.06.30)

Virkelige eksperter som Geir Hongrø og Per Rannug VET også at følgende
album hører hjemme blant 1970-tallets beste album:
---------------------
Simon & Garfunkel: Bridge Over Troubled Water (1970)
The Beatles: Let it Be (1970)
Deep Purple: In Rock (1970)
Slade: Old New Borrowed and Blue (1974)
Abba: Abba (1975)
KISS: Destroyer (1976)
Smokie: Midnight Café (1976)
The Eagles: Hotel California (1976)
Boney M: Love for Sale (1977)
Pink Floyd: The Wall (1979)

2011-02-12 10:07:08 UTC
[...]
Går du på amfetamin om dagen?

Slike lister er en smaksak. Alle utenom Sigvald ser ut til å vite det.
Om de skal være generelle er det bare en ting å gå ut fra, og det er
salgstall. I tillegg kan man spørre et vidt spekter av musikere om
hvilke grupper som har inspirert dem, men jeg kjenner ikke til noen
slike lister.
Boney M, Smokie, Europe, Kiss og Whitney Houston har neppe inspirert
annet enn coverband, de er uansett salgstall ikke spesielt
trendsettende innen musikk. Mote, kanskje?
Beatles' Let it be? Spillt inn januar '69, men blir stadig dratt med
for å gi Beatles innpass til 70tallet. Selv hatet i allefall McCartney
Phil Spectors sluttprodukt, og skal man ha et soundtrack fra filmen
anbefales heller Naked.
Slade hadde og sitt høydepunkt på 60tallet under navnet Ambrose Slade.
Med en fantastisk versjon av nettop Beatles' Martha My Dear.
Som jeg stadig jobber med ny tekst til, tilegnet vår egen kvinnelige
hoffnarr, Märha Louise.
"You silly girl"

HP
Geir Hongrø
2011-02-13 12:23:17 UTC
[...]
Jeg synes heller ikke det er uinteressant om kritikere setter opp
lister, men akkurat når det gjelder 80-tallet pleier kritikere å være
litt urepresentative, fordi de liksom aldri helt har klart å fordøye
den synthbaserte musikken som dominerte tiåret. Kritikerlister fra 80-
tallet blir derfor litt overfokusert på gitarbasert undergrunnsrock,
mens de har en tendens til å overse de genrene som var mer typiske for
80-tallet.
Geir Hongrø
2011-02-13 12:21:18 UTC
Ingen av de platene du nevner er på min topp 10 liste over de beste
albumene fra 80-tallet, so du trenger ikke ta meg til inntekt for din
veldig smale mid-80s-smak.

Dermed ikke sagt at jeg er enig med folkene på VGD heller. Nei, dette
er 80-tallets ti beste album ifølge meg:

1. Skylarking - XTC
2. Construction Time Again - Depeche Mode
3. Black Celebration - Depeche Mode
4. High Land Hard Rain - Aztec Camera
5. Temple Of Low Men - Crowded House
6. Tin Drum - Japan
7. Oranges & Lemons - XTC
8. From Langley Park To Memphis - Prefab Sprout
9. Some Great Reward - Depeche Mode
10.Rio - Duran Duran
Per Rannug
2011-03-15 18:26:33 UTC
[...]
Sig, jeg ber deg om en ting. IKKE kall meg ekspert, og jeg
VET ikke dine påstander. Det er riktigere å si at jeg
er sterkt uenig i dem.

Vennligst slutt å bruke mitt navn som cover for
dine påstander!! Litt respekt for mine synspunkter
bør jeg få av deg!

Per R
Pelle Thomsen
2011-03-15 20:10:35 UTC
Sig, jeg ber deg om en ting. IKKE kall meg ekspert, og jeg
VET ikke dine påstander. Det er riktigere å si at jeg
er sterkt uenig i dem.
oj oj oj, der røyk kulturministeren i FrP-regjeringen din,
har du sett...kanskje kan dere bruke en innbygger i Andeby,
du har jo så gode kontakter der ?

Kvakk kvakk.