NRK med jule-DAB-radio-kanal (Re: RDS med sanginfo (oppdatert radio text) (Re: NRK Retro (og streik)))
Thomas Skogestad
2011-12-01 19:19:57 UTC
"Kanalen bærer naturlig nok navnet NRK Julemusikk og ble lansert 1. desember.
Musikkbasen blir på minimum 190 låter, noe som tilsvarer en spilletid på
omtrent ti timer før låtene kommer på nytt.

-- Vi baserer oss på en svær julemusikkbase som P1 forvalter, men vi har også
fått innspill fra NRK Jazz og NRK Klassisk. Dessuten har vi hentet fram gamle
skatter fra arkivet, og hver dag kl. 11 vil vi sende «Herreavdelingens
Juleverksted» fra flere år tilbake. I helgene blir det julekonserter med
KORK, og vi vil blant annet sende konserten med Kurt Nilsen fra i fjor.

-- Musikkutvalget består av både klassikere og nye låter, men med størst
vekt på norsk julemusikk. Klassikere som «Blue Christmas» med Elvis og Chris
Reas «Driving Home for Christmas», har også sin selvsagte plass, presiserer
han."

NRK lanserer egen julekanal
NRK ringer julen inn med en ny radiokanal som kun har julerelatert materiale
på sendeplanen.
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7897617

(sender også på nett)

Wow. 190 sanger. Her går NRK rett i strupen på Klem FM.

Jeg har over 7000 sanger på spilleren min, som er litt over halvfull. Jeg har
tatt en pause i å legge inn musikk, blir litt slitsomt etter hvert. Men
musikken jeg har tar ca. tre uker å komme igjennom om den spilles nonstopp.
Ikke fullt så mye julemusikk, men det hender jeg hører julemusikk i juli.

(krysspostet)
--
Thomas Skogestad
Ap vil ikke bruke reservasjonsretten mot EUs tv-direktiv. Dermed kan
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7897101
Thomas Skogestad
2011-12-03 09:09:03 UTC
Skrudde på radioennå i morges og skrudde på hjulet for å se de forskjellige
kanalene (av en eller annen grunn i stedet for å bruke presets), og da
oppdaget jeg en ny kanal på DAB:

Klem FM jul

Etter at jeg skrudde på har jeg hørt:

Bing Crosby - White Christmas
Enya - Amid the Falling Snow (dette er vel en vintersang, som så mye annen
julemusikk?)
(reklame)
muligens Maj Britt Andersen - Romjulsdrøm, men her sviktet DLS som viser
hvilke sanger som spilles
Josh Groban - I'll Be Home for Christmas (denne vet jeg de har spilt før fordi
den inneholder amerikanske soldater som hilser hjem til familien sin)
Wenche Myhre - Eventyrland [Winter Wonderland]
Maria Mena - Home for Christmas
(reklame)
Tommy Steine - Musevisa (den har jeg hørt tidligere år, den er vanvittig
lang)
Faith Hill - Where Are You Christmas (fra The Grinch-filmen; man skal være
ganske tøff kar for å høre på Klem FM)
Westlife - I Have a Dream

Kanalen sender på bånd 12D (Norge riks), stereo 80 Kbps.

Jeg vet ikke hva NRKs julemusikkkanal sender på. Jeg har en DAB-radio kjøpt
på Elkjøp (Pure One Mini) som tar den inn, men som ikke viser slik
informasjon. Og en Denver kjøpt på Clas Ohlson, som viser slik informasjon,
men som ikke er i stand til å ta den inn.

P.S. Klem FM har de siste årene spilt Wenche Myhre (med Majorstua skole):
Vinter og sne. Den inneholder den klassiske julestrofen "vi møtes til VM på
ski".
--
Thomas Skogestad
Hodet over vannet var den 6. mest spilte låten med norsk tekst på norsk radio
http://www.gramo.no/download/18.5b0678bf13304e4a70b800051/Gramo+statistikk+2010.pdf
Thomas Skogestad
2011-12-03 09:09:48 UTC
[...]

i 2010. Led Zeppelin - Stairway to Heaven ble spilt 215 ganger på Radio Norge.
http://www.gramo.no/download/18.5b0678bf13304e4a70b800051/Gramo+statistikk+2010.pdf
Thomas Skogestad
2011-12-04 08:24:39 UTC
* Thomas Lundquist

| Gamle "klassikere" ja.

Men de har jo bortimot fjernet bortimot halvparten av albumets spor siden
siden ingen av reklamespotene er med. Siden så mye er fjernet, burde ha ha
tilbudt noe bonus, som ræpp sjæl-versjonen av Ute til lunch (som etter hvert
ble tillatt spilt på NRK, men som floppet totalt på Ti i skuddet).

Men det er vel Wimp som bør takkes for at plata er tilgjengelig:

NYGAMMALT #6 -- FRA SKILLINGSVISER TIL REKLAME-RAP
http://blogg.wimp.no/2011/10/nygammalt-6-%E2%80%93-fra-skillingsviser-til-reklame-rap/

(krysspostet)
Thomas Skogestad
Thomas Skogestad
2011-12-04 17:58:09 UTC
* Thomas Lundquist

| For å vite hva Klem FM spiller må man enten lese spillelistene eller,
| *shudder*, høre på greiene.

Jeg er en hard mann så jeg takler å høre på Klem FM i blant. Men jeg har
knapt hørt på ungdoms-hit-radio det siste året eller to.

Jeg ble noe overrasket over den mest spilte musikken på P3 i fjor (i
spilletid, ikke i antall spillinger, men for 1 og 3 er det ingen
forskjell der), topp 3 er helt ukjent:

1. Jay-Z - I Just Wanna Love U

Jeg guglet og fant at denne er fra 2000, men kan det stemme?

2. 30 Seconds to Mars - Kings and Queens
såvidt hørt om (og hørt) gruppa, helt ukjent sang

3. Method Man - Pussy Pop (clean version)
hørt om ham, vet ikke om det er noe musikk jeg forbinder med ham (hodet mitt
sier at han forbindes med Redman), ukjent sang

Thomas Skogestad
Thomas Lundquist
2011-12-04 19:47:05 UTC
Post by Thomas Skogestad
[...]
Enormt lang låt og / eller no som ble spilt mye etter 22.juli?

Merkelig låt til å være lengst spilt ja.
Post by Thomas Skogestad
[...]
Lurer på åssen den skitne versjonen er. Ikke at jeg har den ringeste
aning om hvordan den rene er heller.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html
Thomas Skogestad
2011-12-05 20:27:23 UTC
* Thomas Lundquist

| Enormt lang låt og / eller no som ble spilt mye etter 22.juli?

Neppe i fjor...

Men "Kings and Queens" er fra 2009 "Pussy Pop" er fra 1998, så jeg lurer på
om kanskje listen ikke er helt korrekt. Men flere av de sangene som skal ha
vært mest spilt på P3 i fjor _var_ hits, så helt feil kan ikke lista være.

Etter å lest en notis i Aftenposten i dag slo det meg at jeg kanskje kunne få
inn NRK julemusikk likevel på nevnte Denver-radioen. Det sto at kanalen tok
plassen til NRK sport i desember. (Sender NRK sport noe annet enn den sporten
som ellers sendes på P1?) Selv om jeg i helgen var inne på tanken på å sjekke
andre NRK-kanaler, tenkte jeg ikke såpass langt at jeg skulle sjekke f.eks.
sportskanalen.

Jeg fikk først feilmelding om at kanalen ikke var funnet, men etter å gjort
et nok et kanalsøk dukket den opp. Den sender forresten på riksnettet, 12D,
JStereo 128 Kbps. (Jeg oppdaget dette etter å ha sjekket en utstilt DAB-radio
på megastore Elkjøp på Ullevål. Syntes det var rart at jeg ikke skulle få inn
kanalen.) Jeg har ikke så veldig nytte av stereo, DAB-radioene mine har bare
én høyttaler hver.

(Å bruke øreplugger på jobben viste seg å være helt bortkastet. Hadde tenkt å
sjekke om jeg fikk inn NRK jul der, men så viste det seg at knapt er mulig å
få inn signaler, selv om jeg sitter rett ved et vindu. Ikke akkurat enten/
eller-kvalitet på signalet, lyden var _fæl_.)
Thomas Skogestad
Per Rannug
2011-12-07 20:04:53 UTC
Hmm...vi har jo noen rockeband/artister som har spilt inn juleplater:

Status Quo - It's Christmas Time
Slade - Merry Merry Xmas
John Lennon - Happy Xmas (The War is over)

I tillegg hadde Beach Boys et helt julealbum rundt 1963/64 en gang
hvor bl.a. "Blue Christmas, White Christmas, Sata Claus is coming
to Town, We Three Kings of Orient are mm...

...som et lite hint..:-))

Per R
(krysspostet)
Thomas Skogestad
2011-12-08 21:56:45 UTC
* Per Rannug

| Slade - Merry Merry Xmas

Spilles på NRK julemusikk akkurat nå. Ellers er vel omtrent Chris Rea det
mest rockete de har spilt.

| John Lennon - Happy Xmas (The War is over)

Vel, Klem FM spiller denne.

| I tillegg hadde Beach Boys et helt julealbum rundt 1963/64 en gang
| hvor bl.a. "Blue Christmas, White Christmas, Sata Claus is coming
| to Town, We Three Kings of Orient are mm...

Vet ikke om norsk radio spiller annet enn Little Saint Nick.
Thomas Skogestad
Thomas Skogestad
2011-12-10 21:45:21 UTC
* Per Rannug

| John Lennon - Happy Xmas (The War is over)

Denne hørte jeg på Østlandssendingen i går tidlig.

Jeg fant frem til opptaket av sendingen på nettradioen og tok tiden fra "So
this is Christmas" (de begynte rett på det) og til sangen ble avbrutt litt
før Dagsnytt kl. 07.30: 2 minutter 41 sekunder. Da mangler omtrent de siste
50 sekundene (pluss hviskeintroen). I blant lurer jeg på om P1 egentlig er en
kommersiell radiokanal som plutselig finner ut at de har litt dødtid før
neste reklamepause, og derfor maltrakterer en sang. P1 avbryter også stadig
vekk musikk for å komme med lokale trafikkmeldinger. (I det minste på
Østlandet.)

Østl.send. 07:03 09.12.11 (fredag)
Tilgjengelig til 08.03.2012.
http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/810826/

NRK julemusikk spiller i det minste HELE sanger. Det er ALDRI avbrudd. Det
eneste man hører som ikke er musikk er en og annen jingle. (Annet enn når de
iblant har repriser på gamle juleprogram. Da er det mulig at sang plutselig
blir avbrutt, men har ikke fulgt /så/ nøye med, og det er vel bare i helgen
en gang i blant det skjer.)

Fredagens xkcd har litt statistikk som passer ganske bra her i landet også:

http://xkcd.com/988/
http://forums.xkcd.com/viewtopic.php?f=7&t=77490

Han har feiltitulert "The Christmas Song" som "Chrstnuts Roasting on an Open
Fire", men ellers er dette faretruende korrekt også for Norge. Men på norsk
radio et det en del 80-tallssanger også: Do They Know It's Christmas?(*),
Last Christmas (snedig triks å ha med ordet Christmas, og så bli spilt hvert
eneste år), Driving Home for Christmas, og Fairytale of New York. Om ikke
alle er med i topp 20, så må de være i nærheten. Og Rocking Around the
Christmas Tree, men den er opprinnelig fra slutten av 50-tallet.(**) Og noen
Paul McCartney-sanger. Men å høre The grønne glitrende 3 & Dag synge
"Juleøl", nei det får man ikke.

Fra 70-tallet spilles også Bing Crosby & David Bowie med Little Drummer
Boy/Peace on Earth. NRK julemusikk spiller også en versjon med kun Bing
Crosby, uten Peace on Earth. Noen ganger har jeg hørt dem bli spilt _etter
hverandre_. (Først duett, så solo.) NRK julemusikk har også spilt en laber
versjon av Feliz Navidad av Celine Dion. Mer enn nok. Dette er da ikke Klem
FM. Liker heller ikke Diana Krall og The Clayton-Hamilton Jazz Orchestra med
What Are You Doing New Year's Eve? Begynner å nå metningspunktet nå. (Hørte
den TRE ganger i dag -- selv med et lengre opphold i radiolyttingen. Det er
vel her det med 10 timer med musikk kommer inn. Det virker nesten som de
kommer til å spille alle sangene fra juleplata til Aasmund Nordstoga, så de
må vel spille godt over 200 sanger... Og storebror er sikkert blid nå.(***))

Og Happy Xmas (War Is Over) spilles en god del på norsk radio, men ikke på
NRK julemusikk tror jeg. Har også hørt en norsk versjon av Jahn Teigen kalt
God jul og godt nytt år. Vel, jeg har også hørt den sunget som duett med
Gaute Ormåsen og Cecilia Vennersten. (Men ingen av disse på NRK julemusikk.)

En feilkilde er nok at kilden hans er ASCAP og at de antagelig ikke fører
statistikk over forlengst avdøde komponister som ikke har rett til royalties.
Så Silent Night faller nok utenfor.

Og joda, Holly Jolly Christmas spilles på radio i Norge. I da tidlig hørte
jeg først Michael Buble og så Burl Ives med akkurat samme sang etter
hverandre, men sangen spilles neppe så mye i Norge at den er inne på topp 20
enten komponisten er i live, død men ikke i så lang tid, eller død i lang
tid. Jeg er en del eldre enn Michael Bublé, eh, _flere måneder_ eldre, så jeg
er tradisjonalist og foretrekker Burl Ives-versjonen. (Men ... jeg er også
litt teit, så jeg flirer litt når de spiller Michael Bublé og The Puppini
Sisters med Frosty the Snowman.)

Av topp 20 vil jeg tro at Silver Bells er den sangen som er minst spilt på
norsk radio. Det er en sang jeg mener er veldig kjent, som jeg likevel ikke
helt kan huske å hørt særlig på radio. (Jeg har en versjon av The Supremes på
mp3-spilleren.) Men så plutselig hørte jeg på NRK julemusikk i dag morgen
Bing Crosby & David Bowie ikke etterfulgt av Bing alene, men av Harry Connick
jr med Silver Bells. Syns ikke den versjonen virket noe kjent, musikken
skiller seg litt fra det jeg kan huske. _Deretter_ spilte NRK julemusikk Bing
alene med The Little Drummer Boy. (Men White Christmas spiller de ikke med
ham, bare av The Drifters. (Og en norsk versjon av Jens Book-Jenssen.) Var
forresten ikke klar over at Drifters-versjonen er med i Home Alone, i
etterbarberingsvannscenen. (På nettradioen vises et bilde av soundtracket når
denne spilles. DLS er vanskelig å følge med på, der står det nesten bare
"Julestemning hele døgnet", eller neste sang uten angivelse av artist. Hva
som spilles, med artist, fyker fordi en sjelden gang.) Tydeligvis lenge siden
jeg har sett hele filmen.) -- Kanskje sammen med Holly Jolly Christmas, men
så plutselig hører man den mye.

Enda en tegneserie, den har ikke noe med jul å gjøre, men den har en
Beatles-referanse:

http://www.thestar.com/entertainment/comics?feature_id=Bizarro&feature_date=2011-12-09

(*) Bare den første 80-tallsinnspillingen, definitivt aldri den senere
80-tallsversjonen, og heller ikke den nyeste versjonen, fra 2004. (We Are the
World blir også spilt, men i julen heter den Do You Hear What I Hear.)

(**) Brenda Lees versjon spilles noe, men langt like mye som den av "Mel &
Kim". Mener dog å husle at det gikk noen år etetr at _Mel_ døde før det igjen
ble mulig å høre den.

Noe det første som synges i sangen, uansett versjon, er "at the Christmas
party hop". Er bruken av "hop" om en festdans e.l. noe som daterer en sang
til slutten av 50-tallet? Sam Cookes "Everybody Loves to Cha Cha Cha" (1959)
inneholder "Took my baby to the hop last night". Mens The Regents og The
Beach Boys synger "Went to a dance looking for romance" i "Barbara Ann(e)"
(1961/1865). (Greit, "went to the hop hoping to score som pot" hadde trolig
ikke sluppet ut på markedet.) Danny & the Juniors ga ut "At the Hop" i 1957.

(***) P1 ville ikke spilleliste sanger fra hans forrige album, Friaren:

-- Jeg er bittelittegranne sur
Når Åsmund Nordstoga nå kommer med sitt andre album er han stort sett fornøyd
og overstrømmende, bortsett fra når det gjelder én ting.
http://nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7189600
Publisert 29.06.2010 09:37.

"Det eneste Nordstoga ikke er like overstrømmende om, er formaterings-
politikken i radio, der han synes det er «rart» at NRK prøver å konkurrere
med de kommersielle kanalene.

..."

BonusObservasjon: John Lennon synger "Let's hope it's a good one" i "Happy
Xmas (War Is Over)" (1971). Tom Petty synger "I hope you have a good one" i
"Christmas All Over Again" (1992),

Syns forresten at Quizdan-finalen i kveld hadde noen veldig enkle spørsmål
blant de veldig vanskelige som visstnok skulle skille ut de aller beste.
--
Thomas Skogestad
Satellite stations across the nation
That's cable TV for you and me
Thomas Skogestad
2011-12-10 21:45:46 UTC
* Per Rannug

That's cable TV for you and me
Thomas Skogestad
2012-01-12 20:14:46 UTC
* Thomas Skogestad

| Østl.send. 07:03 09.12.11 (fredag)
| Tilgjengelig til 08.03.2012.
| http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/810826/

Nå står det "Arkivinnhold er ikke tilgjengelig." og "Ingen tilgang
Klippet du ønsker å se er dessverre ikke tilgjengelig."

Det står ingen forklaring på den siden og heller ingen forklaring på
http://www.nrk.no/radio/, men om man klikker for å åpne nettradioen står det:

"NRK har for tiden ikke rettigheter til å sende programmer i opptak, hvis de
inneholder musikk utgitt av medlemmer i IFPI -- foreningen for de
internasjonale plateselskapene.
Les mer på NRK.no"

Mer kan leses her:

Nettradio og podkast med redusert tilbud
Vi beklager at NRKs radioprogrammer for tiden ikke er tilgjengelig i opptak
på nett.
http://www.nrk.no/informasjon/hjelp/1.7923241
PAUL ARVID JØRGENSEN
Publisert 20.12.2011 10:11.

som igjen linker til denne saken:

Uenighet med platebransjen begrenser NRKs musikkbruk
Nå kan du ikke lenger høre programmer om igjen i NRKs nettradio. Det er én av
følgene etter at det ble brudd i forhandlingene mellom NRK og platebransjen.
http://www.nrk.no/kultur-og-underholdning/1.7906347
OLA NYMO TRULSEN
***@nrk.no
Publisert 07.12.2011 12:27. Oppdatert 23.12.2011 13:33.

Tror det sto i Dagens Næringsliv i går eller på tirsdag at NRK (foreløpig)
ikke er i stand til fjerne IFPI-musikken og la resten være. Derfor fjernes
alle programmer med musikk i sin helhet.

Klem FM sendte forresten julemusikk hele desember i år. Vanligvis er det jo
slik at de kommersielle radiostasjonene slutter å sende julemusikk så fort
man når en av juledagene. Lurer på om ikke NRK julemusikk også sendte
julemusikk 1. januar. (Og på nett muligens også 2. januar.) Men nå er det
tilbake til NRK sport, som ikke sender noe.
Thomas Skogestad
Thomas Skogestad
2012-03-25 18:24:14 UTC
Interessant overgang på (Radio?) Rox nå:

fra Metallica - Seek & Destroy til Adele - Set Fire to the Rain
--
Thomas Skogestad
Ill-conceived sitcom ideas