Melodi Grand Prix 2010
2010-05-15 15:38:43 UTC
http://www.eurovision.tv/upload/splash-esc-2010/shop.html

En debattant påsto nylig at NKMD ikke er død. Man kan jo lure litt på
det. Dersom det skulle være sant at det fremdeles er noe liv i denne
gruppen må musikk-follket snarest skifte fokus fra sære temaer som
Porcupine Tree og jazzrock og fokusere den største musikk-begivenheten
på norsk jord på denne siden av tusenårsskiftet. Jeg snakker selvsagt
om den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix som i år arrangeres
i Norge. I denne sammenheng er det mer enn nok saker å debattere,
f.eks.:

- Hvem er deres favoritt i år?

- Hvordan kommer det til å gå med Norge og "My heart is yours"?

- Hvordan rangerer dere "My heart is yours" sammenliknet med de andre
låtene som har representert Norge på hjemmebane: Romeo (1986) og I
evighet (1996)?

- Hvordan vurderer dere Didrik Sollied Tangen som artist?

Sigvald
Johan S. Tauler
2010-05-15 17:27:15 UTC
- Hvordan kommer det til å gå med Norge og "My heart is yours"?
Latinoene liker den sikkert. Selv mener jeg at håpet om å nå toppen glapp
da Bjørn Johan Muri med sin smågeniale Yes Man ikke vant den norske
finalen.
Ellers mener nå jeg at MGP bli litt for homsete for meg. Alt glitteret og
stasen står i veien for musikken. Jeg merker at jeg har et ironisk forhold
til hele MGP-sirkuset.
--
«Og lyset skinner i mørket, men mørket tok ikke imot det»
© GNU Free Documentation License.
Jesus har betalt prisen en gang for alle.
C Lund
2010-05-15 18:10:00 UTC
In article
Post by Sigvald
[...]
Hva har det med "musikk-begivenheter" å gjøre? MGP er bare en
overblåst amatør-konkurranse. "Sære temaer" er adskillig mer kulturelt
interessante enn det tullet som spilles på radio. Ikke at jeg skal
frata noen gleden av å se på MGP, men...
Post by Sigvald
som i år arrangeres
i Norge.
Nå igjen?
Post by Sigvald
I denne sammenheng er det mer enn nok saker å debattere,
- Hvem er deres favoritt i år?
- Hvordan kommer det til å gå med Norge og "My heart is yours"?
Totalt likegyldig.
Post by Sigvald
[...]
Hvem?

Skal man diskutere norsk musikk er jeg mer interessert i å høre
hvorfor Røyksopp tilsynelatende ikke klarer å bestemme seg for om de
vil bruke RIAA-forlag eller ikke.
C Lund
Anne Lise Hovdal
2010-07-13 12:43:40 UTC
Post by C Lund
In article
Post by Sigvald
[...]
Nå er ikke Grand Prix så veldig interessant for meg heller, men det
er da mer interessant enn det du skriver. Ellers skulle jeg ønske
meg flere postinger om Gammeldans og trekkspillmusikk, og
kanskje norsk folkemusikk. Det er da det som virkelig er norsk.

Anne Lise Hovdal
Isachsen
2010-07-13 15:04:22 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Kan forklaringen være at gammeldans og trekkspill nærmest er programmert
vekk i Krinken og de kommersielle fjernsynsselskaper? Likevel er
interessen for det stor nok i Norge til at Norilds har bygget opp
Nordens største plateforretning med akkurat det som spesiale. Året rundt
avholdes det festivaler omkring i Sverige og Norge. Pussig synes det
meg, at medienes aversjon mot den slags later til å være så sterk at det
ikke engang kan omtales. Skulle gjerne vite hvorfor.

Isachsen
Anne Lise Hovdal
2010-07-13 17:40:59 UTC
Post by Isachsen
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Der er du kanskje inne på noe som er riktig ja.

Likevel er
Post by Isachsen
interessen for det stor nok i Norge til at Norilds har bygget opp Nordens
største plateforretning med akkurat det som spesiale.
Jeg visste at de var ganske "store", men at de var så store og kjente
visste jeg ikke. Nå reiser jeg snart på landsfeatival i gammeldans i
Nordfjordeid, og kommer sikkert til å treffe representanter for
Norild der. Kjøper også CD-er og noter, og noe av det kommer
sikkert fra Norild.

Året rundt
Post by Isachsen
avholdes det festivaler omkring i Sverige og Norge. Pussig synes det meg,
at medienes aversjon mot den slags later til å være så sterk at det ikke
engang kan omtales. Skulle gjerne vite hvorfor.
Ifølge noen her i byen så har det vært noe fra slike festivaler, men
jeg har ikke sett noe. Forklaringen på det siste når det gjelder
iallefall landsfestivalen i gammeldans var nok at jeg var der selv,
og da får man ikke sett noe særlig på tv.

Ellers er det jo heldigvis radiokanal med folkemusikk og gammeldan,
og mye av det er fint å høre på. Det er jo ikke alt der som er fint å
høre på da.

Anne Lise Hovdal
Pelle Thomsen
2010-07-13 17:44:15 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Ellers skulle jeg ønske
meg flere postinger om Gammeldans og trekkspillmusikk, og
kanskje norsk folkemusikk. Det er da det som virkelig er norsk.
Hva mener du med det - hardingfele er da mye mer norsk,
eller hva med runetromme ?
trodde trekkspill ble funnet opp i øst-europa på 1800-tallet.
Hva får deg til å mene at det er norsk ?
Anne Lise Hovdal
2010-07-19 21:33:28 UTC
Post by Pelle Thomsen
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Selve trekkspillet er jo ikke norsk, og kalles internasjonalt for
akkordeon. Mye av det som er skrevet innen gammeldansmusikk
er norsk, og noe av det er det vel også i de andre nordiske
landene.

Har forøvrig vært på en flott gammeldansfestival i Nordfjordeid,
og det eneste jeg har å klage på er været og for lite nattesøvn.
Neste år blir det muligens i Trøndelag, og da blir det jo ikke fullt
så langt for meg å reise. Det er jo "moro" måte å bli kjent i Norge
på dette, og jeg hadde aldri vært i Nordfjordeid. Tok buss her fra
Sandnessjøen til Mosjøen, tok Mosjøen-Trondheim og Trondheim-
Otta, og deretter 4 timer med buss til Nordfjordeid. Samme tilbake,
og oppdaget da at vi kunne ha byttet buss i Stryn og tatt nattbuss
derfra til Trondheim.

Har kjøpt meg 4 CD-er(av P. Røstad, Småviltlaget, Askerladden, og
en CD med 5 forskjellite Spelemannslag). Det er også CD med ett av
noteheftene jeg har kjøpt. Kjøpte 3 notehefter, og det er "Buskspell 1
og 2 av Eivind Lysøen og Sigmund Dehlie, og ett hefte av Edgar
Heringstad. De to første er nok mest for 2-rader, men kan godt spilles
på trekkspill. Med en god del øving skal jeg få til ganske mange av
disse melodiene på trekkspillet mener jeg selv. Jeg hadde 700 kroner i
bursdagspenger som jeg brukte, og de neste 700 la jeg i selv.

Anne Lise Hovdal
Terje Rydland
2010-08-03 10:38:24 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Et Accordeon og et trekkspill er ikke det samme. Et tradisjonelt
trekkspill har akkorder "programmert" på basstastene, mens et Accordeon
har enkeltstående bassnoter på basstastene.

Terje
Anne Lise Hovdal
2010-08-11 17:35:52 UTC
Post by Terje Rydland
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Der lærte jeg noe nytt. Har aldri prøvd å spille på et akkordeon,
og du har sikkert rett i det du skriver. Ellers kjøpte jeg meg blant
annet at et notehefte av Edgar Heringstad fra Stjørdal da jeg var
på gammeldansfestival i sommer. Har til nå klart å lære 3 av
melodiene så noenlunde riktig tror jeg, men det er sikkert mer
å jobbe med på disse melodiene også. Har kjøpt 2 andre hefter
også, så jeg har mye å jobbe med når det gjelder å lære meg
melodier på trekkspillet. Spiller vel egentlig bedre uten noter og
etter gehør, men det er greit med noter når en skal lære noe nytt.

Anne Lise Hovdal
Isachsen
2010-08-13 09:19:08 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Terje Rydland
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Det er vel ikke større forskjell enn at et accordeon er et slags
trekkspill? På samme måte som at en revolver er en slags pistol, og at
en karabin er et slags gevær. Eller for å holde oss til det musikalske:
Både trekkbasuner og ventilbasuner er "basuner".

Isachsen

Geir Hongrø
2010-07-21 11:25:45 UTC
Post by Isachsen
Kan forklaringen være at gammeldans og trekkspill nærmest er programmert
vekk i Krinken og de kommersielle fjernsynsselskaper?
Akkurat NRK spiller stadig vekk gammeldans og folkemusikk, til tross
for at de vet at 90 prosent av alle lytter slår av når slikt kommer på
radioen. De kommersielle kanalene, derimot, har kommersielle hensyn og
ta, og spiller derfor ikke sjangere som mange hater. Uansett hva.

Forøvrig er nok dette en klassisk by-land-konflikt egentlig.
Gammeldans og dansband er populære på bygda, mens folk i byene stort
sett hater det som pesten.
Anne Lise Hovdal
2010-07-21 12:52:21 UTC
Post by Isachsen
[...]
Når og hvor? Det er iallefall ikke på NRK tv. Det er kanskje på
NRK radio? Regner ikke med folkemusikk-kanalen da, for der
spilles det jo gammeldans hver dag.
Post by Isachsen
Forøvrig er nok dette en klassisk by-land-konflikt egentlig.
Gammeldans og dansband er populære på bygda, mens folk i byene stort
sett hater det som pesten.
Jeg likte klassisk musikk tidligere, og kan sikkert ta opp igjen
lytting og spilling av dette. Jeg har gjerne skullet hatt tilgang til
noter på trekkspill for klassisk musikk som ikke er for vanskelig.
Tyske valser for eksempel passer godt til trekkspill, og det gjør
sikkert mye annet av klassisk musikk også. Finnes det link til noter
for klassisk musikk? Jeg mener da med noteeksempler, og ikke for
å kjøpe med en gang. Dette fordi at jeg ikke ønsker å kjøpe hefter
hvor innholdet blir for vanskelig. Hvis jeg finner noe jeg får til kjøper
jeg derimot gjerne.

Anne Lise Hovdal
Harald Mossige
2010-07-21 16:26:23 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Post by Isachsen
[...]
Vi kjenner GH på news frå "gamalt". Han *har* sterke meininger, men han
er ikkje rena for å vera av dei mest "etterrettelige".

HM
Anne Lise Hovdal
Isachsen
2010-07-21 14:30:47 UTC
Post by Geir Hongrø
Post by Isachsen
[...]
Gammeldans høres ikke lenger i NRKs dampradio - den nedlagt,
ekskludert - det melder programleiinga selv.

Dét er også det som engang var Janitsjarhalvtimen.

Norsk folkemusikk, hardingfele, folksang, stev etc. kan fortsatt høres.
En gang ukentlig i museal presentasjon, formodentlig slik at den ikke
skal virke "rekrutterende".

Klassisk sendes om natten når folk flest sover.

Tilbake er det som "bare" 150 prosent av lytterne digger. Det er akkurat
som med nynorsken.

Isachsen
Geir Hongrø
2010-07-21 11:23:52 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
[...]
Er bare å¨poste. Men det du skriver om her er nok egentlig mer svensk
enn norsk.

Selv vil jeg forøvrig påstå at gammeldans er hovedårsaken til
trekspillets dårlige rykte her til lands. :)
Anne Lise Hovdal
2010-07-21 12:56:30 UTC
Post by Anne Lise Hovdal
Selv vil jeg forøvrig påstå at gammeldans er hovedårsaken til
trekspillets dårlige rykte her til lands. :)
Jeg vil påstå at mye av det dårlige ryktet trekkspillet har fått skyldes
det som følger med dans og moro(fyll og atter fyll). Trekkspillet
ble ofte brukt for å spille til dans, og når det er dans er det mange
som skal drikke altfor mye alkohol. Dette har jeg aldri helt forstått
vitsen med. Det samme gjelder også for andre instrumenter som
brukes til dans, og kanskje særlig fela. Hvis jeg skal sammenligne
med f.eks. piano så har jo det aldri fått samme dårlige rykte, fordi
det brukes lite for å spille til dans(da går det vel heller i keybord).

Anne Lise Hovdal
Hans Petter Nenseth
2010-05-15 21:11:34 UTC
[...]
Hæ? Jeg kan nevne masse viktigere musikkbegivenheter. Bare det at
Jethro Tull har besøkt landet et par ganger er lant viktigere. Willie
Nelson skal spille i Langesund i sommer. Marit Larsen er viktigere.
Ikke minst har d'herrer Eggum, Nilsen, Sivertsen & Sunde vært på
scenen og igjen vist hva de er gode for. For ikke å snakke om Jahn
Teigen. Joda, han har deltatt i GP, men han er mye viktigere.
Og selvfølgelig er det mange andre viktigere ting.
Post by Sigvald
Jeg snakker selvsagt
om den internasjonale finalen i Melodi Grand Prix som i år arrangeres
i Norge. I denne sammenheng er det mer enn nok saker å debattere,
- Hvem er deres favoritt i år?
Har ingen, og har ikke hatt det i dette årtusenet.
Av økonomiske grunner har jeg imidlertid to ønsker. Først at Norge
ikke vinner, dernest at "konkurransen" legges ned. Det koster rett og
slett alt for mye i forhold til hva man får igjen. Det blir som å
betale 50.000 for en Farris - og den er sponset av Hansen&Dysvik.
Post by Sigvald
- Hvordan kommer det til å gå med Norge og "My heart is yours"?
Ut over at jeg håper Norge ikke vinner gir jeg igrunnen beng.
Post by Sigvald
- Hvordan rangerer dere "My heart is yours" sammenliknet med de andre
låtene som har representert Norge på hjemmebane: Romeo (1986) og I
evighet (1996)?
Norge har vel med noen hederlige untak levert rævva bidrag. Romeo er i
særklasse et av disse rævva bidragene. Den siste har jeg ikke noen
erindring om.
Post by Sigvald
- Hvordan vurderer dere Didrik Sollied Tangen som artist?
GPartist. Altså lite interessant inntil han har bevist at har noe å
fare med. Jeg vil ikke engang kalle ham artist pr i dag. Idol er mer
interessant.
kom deg vekk før det er for sent
Frank R. Andersen
2010-05-16 21:38:56 UTC
[...]
Du verden, han har hørt om Porcupine Tree, og stavet det til og med riktig.

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 5118 (20100516) __________

http://www.eset.com
Dag Fjellby
2010-05-17 19:22:20 UTC
On Sun, 16 May 2010 23:38:56 +0200, "Frank R. Andersen"
Post by Frank R. Andersen
Post by Sigvald
[...]
Jeg er _overbevist_ om at han brukte klipp og lim metoden :)
I kvakk-kvakk land er det kun Melodi Grand Prix, Kiss og maskede
kissmedlemmer som teller. 3 grep, GO MAN! ;)
Dag Fjellby
Tor H. Espe
2010-05-16 21:57:26 UTC
[...]
Er det et spørsmål om enten eller? Hvorfor?

Jeg går ut fra at du kryssposter på harde livet fordi du vet at MGP har
lite med musikk å gjøre... ;)