NRK Alltid folkemusikk
Reidar Dahle
2004-12-07 19:37:55 UTC
http://go.nrk.no/ego/3102/http://www.nrk.no/kanal/nrk_alltid_folkemusikk/433
0892.html
Thomas Skogestad
2004-12-08 17:20:38 UTC
Tenk om NRK startet en egen kanal som spilte bra musikk, det hadde vært noe
det.
Thomas Skogestad
Reidar Dahle
2004-12-08 19:11:33 UTC
Post by Thomas Skogestad
Tenk om NRK startet en egen kanal som spilte bra musikk, det hadde vært noe
det.
Respons omtrent som ventet. Men jeg mener at no.kultur.musikk.diverse bør
bli gjort oppmerksom på denne delen av musikktilbudet også. Utbredelsen av
smale radiokanaler vil vel for alvor starte når dab-radio blir
landsomfattende utbygd.
Jeg vil også påstå at en landsomfattende kanal for danseband, gammeldans og
deler av folkemusikkscena ville hatt minst like høy oppslutning som f eks
Kanal24. Men ingen annonsører hadde vel våget å bli assosiert med en slik
kanal.

-rtd-
Oddgeir Johansen
2004-12-08 21:02:19 UTC
Post by Thomas Skogestad
[...]
Skulle ikke forundre meg om du har rett. For denne folkelige musikken er jo
ikke "politisk korrekt". Eliten vil ikke vite av den og klarte aldri å fatte
hvorfor Sputnik solgte så mye som han gjorde. Jeg er langt fra noen
Sputnik-fan, men jeg kan godt skjønne ta han gjorde det. Vi enkle mennesker
vil ha enkel musikk. Jeg hadde en gang en kjenning som absolutt skulle ha
meg til å like operaer. Jeg nektet selvfølgelig, fordi jeg ikke liker
operamusikk. - Men du kan jo ta det som en utfordring å lære å like det, sa
han da. Da meldte jeg meg ut. Har da vel utfordringer nok i livet om jeg
ikke skal gjøre musikk til en av dem. Musikk skal nytes i passe doser når
man er stemt for det.

Oddgeir Johansen
Thomas Skogestad
2004-12-08 21:55:56 UTC
* Reidar Dahle

| Respons omtrent som ventet. Men jeg mener at no.kultur.musikk.diverse bør
| bli gjort oppmerksom på denne delen av musikktilbudet også.

Jeg har vanskelig å ta Heldal på alvor når den ene dagen sier at ingen er
blitt inspirert av 60- og 70-tallets norske rock, når han så noen dager
senere stolt starter en folkemusikkanal. Hvem er det som egentlig er blitt
inspirert av norsk folkemusikk? Blir de spilt på andre stasjoner enn Alltid
folkemusikk? Vent, nå kom jeg på et bra navn: Alltid folkegnål. Nei, Alltid
felegnikking.

NRK har også en egen kanal for klassisk. Det jeg har hørt av denne tyder på
at de nærmest utelukkende plukker ut det mest slitsomme av såkalt klassisk
musikk, så som endeløs pianoklimpring.

For noen år siden eksisterte det en privat klassisk radiostasjon i
Oslo-området. Den lyttet besteforeldrene mine til. (Jeg tror ikke de satte
særlig pris på Alltid klassisk.) Plutselig endret den format drastisk, og
gikk over til å spille dagens slitsomme dunk-dunk-musikk. (Til "Power"? Jeg
tror fremdeles ikke at de lytter særlig til Alltid klassisk.)

(For ikke så lenge siden hadde jeg glemt å ta ut en samle-CD med Joe Cocker,
og så satte de på CD-spilleren, og så ble det visst til at de likte det de
hørte. Men som eldre flest setter de *ikke* pris på at en CD kan vare over 70
minutter.)
Thomas Skogestad
Reidar Dahle
2004-12-08 22:34:10 UTC
Post by Thomas Skogestad
* Reidar Dahle
> [...]
blitt inspirert av 60- og 70-tallets norske rock, når han så noen dager
senere stolt starter en folkemusikkanal.
Har Heldal sagt dette? Tror nok heller det var Håkon Moslet, som er
musikksjef i P3.
Heldal er sjefen over alle sjefer, radiosjef!
Post by Thomas Skogestad
Hvem er det som egentlig er blitt
inspirert av norsk folkemusikk? Blir de spilt på andre stasjoner enn Alltid
folkemusikk?
Hva med Gåte?
Hvem har solgt mange plater i år og trukket fulle konserter? Odd Nordstoga.
I England hadde de flere band på 70 tallet som hadde stor suksess,
bl.a.Steeleye Span og Fairport Convention, som vaer inspirert av engelsk
folkemusikk.
Se til Skotland, der er det masse band som mixer rock og folk.
Og det skjer omvendte ting også, at rockelementer blir dratt inn i
folkemusikken.
Thomas Skogestad
2004-12-09 00:03:11 UTC
* Reidar Dahle

| Har Heldal sagt dette? Tror nok heller det var Håkon Moslet, som er
| musikksjef i P3.

Å ja, det var det. Syntes det var merkelig at han hadde blitt skallet. :)

(Men i Ukraina så eldes folk plutselig med 30-40 i løpet av kort tid, så hvem
vet.)
Thomas Skogestad
Geir Hongro
2004-12-09 02:23:41 UTC
Post by Thomas Skogestad
(Men i Ukraina så eldes folk plutselig med 30-40 i løpet av kort tid, så hvem
vet.)
Antyder du at Jahn Teigen har vært ute og forgiftet Moslet? ;)

Geir Hongrø
Thomas Skogestad
2004-12-10 16:04:58 UTC
* Reidar Dahle

| Heldal er sjefen over alle sjefer, radiosjef!

Næh, det er Øyvind Vasaasen som er radiosjef.
Thomas Skogestad
Reidar Dahle
2004-12-10 16:58:31 UTC
* Reidar Dahle
Ja, nååå ja!
Geir Friestad
2004-12-08 22:58:48 UTC
Thomas Skogestad <***@operamail.com> wrote:

| Hvem er det som egentlig er blitt inspirert av norsk folkemusikk?

Gåte har allerede blitt nevnt. Og The 3rd and the Mortal bør vel
også nevnes, samt Langsomt Mot Nord.
--
Geir Friestad || ***@portman.org || www.portman.org
"My readers are intelligent: I don't write for stupid people."
- Philip Pullman
Geir Hongro
2004-12-09 13:26:31 UTC
Post by Geir Friestad

| Hvem er det som egentlig er blitt inspirert av norsk folkemusikk?
Gåte har allerede blitt nevnt. Og The 3rd and the Mortal bør vel
også nevnes, samt Langsomt Mot Nord.
Pluss en lang rekke 70-tallsband, med Folque og Isenkram i spissen.

Geir Hongrø
Thomas Skogestad
2013-11-02 08:56:15 UTC
* Thomas Skogestad [Wed, 08 Dec 2004 22:55:56 +0100]

> [...]

| gikk over til å spille dagens slitsomme dunk-dunk-musikk. (Til "Power"? Jeg
| tror fremdeles ikke at de lytter særlig til Alltid klassisk.)

Neste uke skal visst Alltid klassisk endelig bli en kanal man kan lytte til:

Refser NRKs perlekanal
Mandag legger NRK Klassisk om profilen og vil spille flere klassiske perler.
Musikkprofessor kaller dette for misforstått.
http://www.aftenposten.no/kultur/Refser-NRKs-perlekanal-7360291.html
Sturle Scholz Nærø
Publisert: 01.nov. 2013 21:23 Oppdatert: 01.nov. 2013 21:23
--
Thomas Skogestad
If CDs cost £8 where does the money go?
26 August 2013 Last updated at 10:52
Odd Reknes
2004-12-08 22:27:05 UTC
* Reidar Dahle
Respons omtrent som ventet. Men jeg mener at no.kultur.musikk.diverse
bør bli gjort oppmerksom på denne delen av musikktilbudet også.
Utbredelsen av smale radiokanaler vil vel for alvor starte når
dab-radio blir landsomfattende utbygd.
NRK skal diskutere om de skal følge opp lanseringen av en folkemusikk-kanal
med nisjekanaler for hard rock og jazz. Radiodirektør Nils Heldal frykter
imidlertid at en sterk fragmentering kan ødelegge for P1, P2 og Petre.

http://www.propaganda-as.no/php/art.php?id=107635
Reidar Dahle
2004-12-08 22:39:02 UTC
* Reidar Dahle
Men det er vel ikke bare NRK som kan benytte sendenettet?
Geir Hongro
2004-12-08 22:54:57 UTC
Post by Thomas Skogestad
det.
Respons omtrent som ventet. Men jeg mener at no.kultur.musikk.diverse bør
bli gjort oppmerksom på denne delen av musikktilbudet også.
Helt kurant, det. Det er forsåvidt relevant gruppe, all den tid dette er for
all musikkprat som ikke har andre dedikerte grupper. Men du sliter nok litt
med å finne særlig mange postere her som er veldig interessert i å diskutere
slikt. :-)
Post by Reidar Dahle
Jeg vil også påstå at en landsomfattende kanal for danseband, gammeldans og
deler av folkemusikkscena ville hatt minst like høy oppslutning som f eks
Kanal24.
Danseband, gammeldans og deler av folkemusikkscenen vil vel bli omtrent som
Britney Spears, O-Zone og Miles Davis i samme kanal. :-)

Geir Hongrø
Reidar Dahle
2004-12-08 23:07:06 UTC
Post by Geir Hongro
Post by Thomas Skogestad
[...]
Det kan jo endre seg hvis man først heiser flagget, og viser at det er
postere som både spiller og lytter til disse musikkformene.
Post by Reidar Dahle
[...]
Det er jo dette som skjer på festivaler ute i Norges land.
På Dansefestivalen på Sel i sommer var Norges ledende orkestre innenfor både
danseband og gammeldans. Og gruppa Dalakopa er mer folkemusikk enn
gammaldans.
Det er flere mindre festivaler som også gjør denne mixen av musikkstiler.

-rtd-
Geir Hongro
2004-12-09 02:22:36 UTC
Post by Reidar Dahle
På Dansefestivalen på Sel i sommer var Norges ledende orkestre innenfor både
danseband og gammeldans. Og gruppa Dalakopa er mer folkemusikk enn
gammaldans.
Men de virkelige puristene vil vel helst ha hardingfeleslåtter spilt mest
mulig likt slik de ble notert ned av Gunnar Dalamoen i 1843 :-)

Dansbandmusikk er det mange i Norge som liker, når det allikevel spilles på
radio er det sannsynligvis fordi vi (dvs. majoriteten) som hater det hater
det så til de grader at vi automatisk slår av radioen bare vi hører noe
slikt....

Geir Hongrø
Raymond Ness
2004-12-09 02:56:39 UTC
Post by Geir Hongro
Men de virkelige puristene vil vel helst ha hardingfeleslåtter spilt
mest mulig likt slik de ble notert ned av Gunnar Dalamoen i 1843 :-)
Fy, alle vet da at så snart en slått blir notert ned forsvinner *all*
autensitet. Den skal være gehørtradert. Basta! :-)

En festlig anekdote i så måte: Knut Buen ble en gang bedt om å spille en
eller annen reinlender. Tørt bemerket han: "Nei, eg spelar ikkje
boogie-woogie"...

Jeg har ikke hørt på denne nye nye fine fine folkemusikk-kanalen. Er det kun
norsk folkemusikk som gjelder der? Eller er det åpent for spennende innslag
fra resten av verden?

Raymond
Odd Reknes
2004-12-09 05:23:33 UTC
* Raymond Ness
Post by Raymond Ness
Jeg har ikke hørt på denne nye nye fine fine folkemusikk-kanalen. Er
det kun norsk folkemusikk som gjelder der? Eller er det åpent for
spennende innslag fra resten av verden?
http://www.nrk.no/kanal/nrk_alltid_folkemusikk/4314107.html

Alltid folkemusikk skal vere ein kanal for norsk folkemusikk av alle datoar
og avskuggingar.

- Vi kjem til å sende to P2-program som skil seg frå dette:
Jungeltelegrafen med musikk frå andre delar av verda samt Transit.

Kanalen skal programmerast slik at ulike flater har ulike tema.

- Alltid folkemusikk skal handle om korleis folkemusikken lever og har
levd.
Geir Hongro
2004-12-09 13:29:00 UTC
Post by Raymond Ness
Jeg har ikke hørt på denne nye nye fine fine folkemusikk-kanalen. Er det kun
norsk folkemusikk som gjelder der? Eller er det åpent for spennende innslag
fra resten av verden?
Later til at det blir en del etnisk musikk også. Det vil jo gjøre kanalen
interessant for atskillig fler.

Geir Hongrø
Reidar Dahle
2004-12-09 17:42:16 UTC
Post by Raymond Ness
Post by Geir Hongro
[...]
Nevn noen som har jamma med Keith Richards på klubb i Chicago?
Riksspelemannen Hallvard T Bjørgum, som på siste skiva har med Stones og
ex-Beach Boys Blondie Chaplin.
Sjekk ut denne artisten, som virkelig har tilført folkemusikken rock'n'roll.
Anne Lise Hovdal
2010-07-20 16:57:14 UTC
Post by Raymond Ness
Jeg har ikke hørt på denne nye nye fine fine folkemusikk-kanalen. Er det kun
norsk folkemusikk som gjelder der? Eller er det åpent for spennende innslag
fra resten av verden?
Ja svarer på dette flere år senere ja, og det er iallefall noen programmer
med musikk fra forskjellige andre deler av verden når det gjelder
folkemusikk på folkemusikk-kanalen i radio. Samisk joik er det
også å finne der, men da må jeg innrømme at jeg slår av.

Anne Lise Hovdal
Joachim Lous
2004-12-09 08:36:07 UTC
Post by Reidar Dahle
Jeg vil også påstå at en landsomfattende kanal for danseband, gammeldans og
deler av folkemusikkscena ville hatt minst like høy oppslutning som f eks
Kanal24.
Sikkert.
Post by Reidar Dahle
Men ingen annonsører hadde vel våget å bli assosiert med en slik
kanal.
Har du lyttere kommer annonsørene. Assosiasjonen vil jo bare skapes hos
de som faktisk hører på kanalen, så det tror jeg ikke hadde vært noe
problem.
--
+-----------------------------------------------------------------------+
Joachim Lous Joachim(a)lous org
Nå også uten vinger.
Geir Hongro
2004-12-09 13:28:11 UTC
Post by Joachim Lous
Post by Reidar Dahle
[...]
Hvis den spilte danseband og gammeldans, utvilsomt. Tradisjonell folkemusikk
er nok atskillig smalere.

Geir Hongrø
Geir Tverå
2004-12-08 19:14:25 UTC
Post by Thomas Skogestad
Tenk om NRK startet en egen kanal som spilte bra musikk, det hadde vært noe
det.
--
Thomas Skogestad
Ja, man kan jo drømme...