Den originale Take on Me
Thomas Skogestad
2009-07-12 09:27:19 UTC
Den første (hit-)versjonen av Take on Me, som a-ha lå på Ti i skuddet med
tidlig 1985, kan høres på NRK Gull i kveld kl. 19. Da sendes "Popeventyret
a-ha" i reprise.

"Intervju med Magne Furuholmen, Pål Waaktaar og Morten Harket. Ved Vidar
Lønn-Arnesen. Fra desember 1985." (1 time)

Sangen spilles i løpet av de første 10-11 minuttene. (Jeg syns den virker
ganske lik en mp3 jeg lastet ned en gang ca. forrige årtusen, men kanskje
ikke identisk.)

I programoversikten står det bare "Kultur" inntil man klikker på trekanten
for å få mer detaljert programoversikt (eller trykker på "Vis alle omtaler").
Sendes forøvrig akkurat nå også. Jeg er rimelig sikker på at det ikke er så
veldig lenge siden jeg hørte dette intervjuet, men muligens fikk jeg ikke med
meg begynnelsen da.

programoversikt NRK Gull
http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.4874337

Sendes også

ons. 15. juli kl. 18.00
fre. 17. juli kl. 08.00
Thomas Skogestad
Geir Hongrø
2009-07-15 18:05:36 UTC
Jeg husker godt den første versjonen.

For et par år siden florerte det på Warners utgivelsesplan en slags
"Collector's Edition" av "Hunting High & Low", men den er visst blitt
borte fra utgivelsesplanen igjen. Kunne vært greit om den etter hvert
dukket opp, særlig hvis den inneholder den originale "Take On Me" og
"Driftwood" (knallbra b-side fra "The Sun Always Shines On TV" blant
bonuskuttene.
Thomas Skogestad
2009-08-14 20:28:45 UTC
* Geir Hongrø

| For et par år siden florerte det på Warners utgivelsesplan en slags
| "Collector's Edition" av "Hunting High & Low", men den er visst blitt borte
| fra utgivelsesplanen igjen.

«Men a-ha har større planer enn som så. For i et intervju med BBC har Magne
Furuholmen avslørt at han, Morten Harket og Paul Waaktaar-Savoy neste år
slipper en oppdatert utgave av debutalbumet Hunting High And Low, 25 år
etter, og har til hensikt å spille spredte konserter året ut.»

Mye a-ha
Popgruppen a-ha planlegger å spille konserter ut 2010.
http://oslopuls.aftenposten.no/musikk/article243374.ece
ROBERT HOFTUN GJESTAD Publisert: 10.08.09 11:20

Det er vel noen uker siden jeg leste om dette intervjuet, men i kveld poppet
det plutselig opp i hodet mitt. Det var ikke helt lett å finne noe om det. Og
det står aldri noe om hva slags intervju det er snakk om. TV? Radio?
Nettavis?

Thomas Skogestad
--
Solid ukelønn: Med to ganger Madonna og kveld-ens Metallica-konsert, har
arrangøren Live Nation solgt billetter for rundt 70 million-er kroner. Det er
http://avis.dn.no/artikler/avis/article369766.ece
Thomas Skogestad
2010-07-03 18:44:14 UTC
* Geir Hongrø

> [...]
| særlig hvis den inneholder den originale "Take On Me" og "Driftwood"
| (knallbra b-side fra "The Sun Always Shines On TV" blant bonuskuttene.

a-ha
Hunting High and Low - Deluxe Edition (2CD)
(Slippes 12/07)

DISK 1

01 Take on Me
02 Train of Thought
03 Hunting High and Low
04 The Blue Sky
05 Living a Boy's Adventure Tale
06 The Sun Always Shines on T.V.
07 And You Tell Me
08 Love Is Reason
09 Dream Myself Alive
10 Here I Stand and Face the Rain
11 Take on Me (original 1984 7" version)
12 The Sun Always Shines on T.V. (extended mix)
13 Train of Thought (U.S. mix)
14 Hunting High and Low (extended mix)

DISK 2

01 Take on Me (demo)
02 Train of Thought (demo)
03 Hunting High And Low (demo)
04 The Blue Sky (demo)
05 Living a Boy's Adventure Tale (early version)
06 The Sun Always Shines on T.V. (demo)
07 And You Tell Me (demo)
08 Love Is Reason (demo)
09 I Dream Myself Alive (demo)
10 Here I Stand and Face the Rain (demo)
11 Stop and Make Your Mind Up
12 Driftwood
13 Dot the I
14 The Love Goodbye
15 Nothing to It
16 Go to Sleep
17 Monday Mourning
18 All the Planes That Come in on the Quiet
19 Never Never
20 What's That You're Doing to Yourself
21 You Have Grown Thoughtful Again
22 Lesson One - Autumn 1982 "Take on Me" demo
23 Presenting Lily Mars

http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/a-ha/Hunting_High_And_Low_-_Deluxe_Edition_2CD/?id=8122797999

kr. 159,50

I tillegg kommer:

a-ha
Scoundrel Days - Deluxe Edition (2CD)
(Slippes 12/07)

DISK 1
01 Scoundrel Days
02 The Swing of Things
03 I've Been Losing You
04 October
05 Manhattan Skyline
06 Cry Wolf
07 We're Looking for the Whales
08 The Weight Of The Wind
09 Maybe, Maybe
10 Soft Rains of April
11 I've Been Losing You (Extended Version)
12 Cry Wolf (Extended Version)
13 Manhattan Skyline (Extended Version)

DISK 2

01 Scoundrel Days (demo)
02 The Swing of Things (demo #3)
03 I've Been Losing You (Octocon studio demo)
04 October (demo)
05 Manhattan Skyline (demo)
06 Cry Wolf (demo)
07 We're Looking for the Whales (demo)
08 The Weight of the Wind (demo)
09 Maybe, Maybe (demo)
10 Soft Rains of April (guitar version)
11 Scoundrel Days (Octocon studio demo)
12 This Alone Is Love (original version)
13 Days on End (demo)
14 Train of Thought (live in Croydon)
15 I've Been Losing You (live in Croydon)
16 The Blue Sky (live in Croydon)
17 Looking for The Whales (live in Croydon)
18 Cry Wolf (live in Croydon)

http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/a-ha/Scoundrel_Days_-_Deluxe_Edition_2CD/?id=8122798000

kr. 159,50

Og så kommer dette:

a-ha valgte Coop

Coop har fått eksklusivitet på salg av bandets samlealbum "25" i forbindelse
med at a-ha er på sin verdensomspennende avskjedsturne.

a-ha er denne sommeren og høsten i ferd med å avslutte sin suksessfylte
karriere med en verdensomfattende avskjedsturne. Bandet vil også slippe
jubileumsutgaver av bandets to første album "Hunting high and low" og
"Scoundrel days" 5. juli.

I tillegg kommer en dobbel samleplate, "25", som slippes 19.juli. Foruten 39
karriereomspennende låter, inneholder albumet også bandets aller siste single
"Butterfly, Butterfly (The Last Hurrah)".

Med samlealbumet "25" har Warner Music og a-ha inngått et samarbeid med Coop
og VG, hvilket i perioden 19. juli -- 4. september innebærer at denne platen
i fysisk format vil være eksklusivt tilgjengelig gjennom alle Coops butikker
sammen med VG.

Coop har allerede svært gode erfaringer fra fjorårets suksesshistorie med
juleplaten til Sissel og Odd, hvilket gjør dem til en åpenbar og solid
partner når Norges største band gjennom alle tider slipper sitt siste album.

- Vi er svært glade og stolte over at a-ha har valgt Coop som distributør av
samleplaten i forbindelse med bandets avskjedsturne, sier
informasjonsdirektør Bjørn V. Kløvstad i Coop.

Tilbudet innebærer at Coop-medlemmer i denne perioden kan kjøpe 1 stk. VG + 1
stk. CD av "25" for 99,- kroner. Ikke-medlemmer må betale 149,-. Coop har i
overkant av 900 dagligvarebutikker fordelt over hele Norge og 1,2 millioner
medlemmer.

http://www.coop.no/ncms.aspx?id=FF9E05CE-2969-4BED-9521-D57292F12909&ax=center:7E8BCA82-0C91-4CDB-B23B-69DA2CBE7890,0
[Meldingen er udatert og har en annen dato for når deluksutgavene slippes.]

Det må vel gå an å kjøpe den fra en utenlandsk nettbutikk?

Tracklist and artwork for "25"
The 2-CD compilation called "25" will be released in Norway on July 19 and in
other territories in the coming months. Below is the tracklist and artwork
for "25", with thanks to Rhino Records for the information.
http://a-ha.com/news/articles/tracklist-and-artwork-for-25/

Jeg finner ikke noe om nyutgivelsene der. Man kan høre deres siste sang her:
http://www.warnerwall.no/h%C3%B8r-den-nye-singelen-til-a-ha/

Der står det også 5. juli for slipp av nyutgivelsene, og det er alt som står
om dem.

Litt info finnes her:

http://www.rhino.com/shop/product/a-ha-hunting-high-and-low-deluxe-edition
http://www.rhino.com/shop/product/a-ha-scoundrel-days-deluxe-edition

Begge koster $22.48, man får $5 i rabatt om man bestiller begge. (I tillegg
kommer porto og så skal nok Posten ha et fortollingsgebyr.) Google sier at
22.48 U.S. dollars = 144.767008 Norwegian kroner.

Amazon UK skal ha £11.99 for hver av begge.

Hunting High and Low: 25th Anniversary Deluxe Edition
http://www.amazon.co.uk/Hunting-High-Low-Anniversary-Deluxe/dp/B003O9I85S/

Scoundrel Days: Deluxe Edition
http://www.amazon.co.uk/Scoundrel-Days-Deluxe-Ha/dp/B003O9I862/
(11.99 British pounds = 117.317985 Norwegian kroner)

Den britiske utgaven av Hunting High and Low har visst 15 spor på CD 1, men
det kan være en feil for tittelsporet er både spor 1 og 4. Jeg finner ikke
noe om 25 der. Amazon.com har bare nyutgivelsene som dyre importer. ($33.98)

Bjørn Eidsvåg skal også kanskje selge plate gjennom Coop:

Flørter med Coop
Bjørn Eidsvåg ligger an til å bli Coops neste cd-stjerne etter braksuksessen
dagligvarekjeden hadde med Sissel Kyrkjebø og Odd Nordstogas juleplate ifjor.
Storavtaler med dagligvarehandelen tenner håp for plateselskaper som ser
cd-salget fordufte.
http://avis.dn.no/artikler/avis/article401065.ece
[23. juni 2010]

Og i helt andre nyheter: Amazon UK selger denne uken Peter Andres "My World:
In Pictures and Words" med 55 % rabatt. (Nå £7.64) Han er visst fremdeles en
superstjerne der borte.
--
Thomas Skogestad
Tar hodetelefonene på for siste gang (20.06.10) -- Hårreisende. Forkastelig!
NRKs musikkprofil. Og programpolitikk. http://www.aftenposten.no/kul_und/article3700680.ece
Thomas Skogestad
2010-07-04 10:18:45 UTC
* Geir Hongrø

Thomas Skogestad
2010-07-10 19:42:46 UTC
* Thomas Skogestad

| Hunting High and Low - Deluxe Edition (2CD)
| (Slippes 12/07)

Men dette har nå endret seg. Den er nå "på lager" (samme gjelder) Scoundrel
Days. Jeg så dem på Platekompaniet Byporten i dag. Jeg visste ikke helt om
jeg skulle kjøpe dem der og da, men jeg lot være. Har vel nok gammel musikk å
pløye meg gjennom akkurat nå. Dessuten er jeg såpass gjerrig/fattig/erqq sbe
å oehxr cratre at jeg regner med at Platekompaniet sikkert har den til lavere
kampanjepris om noen uker...

Men var ikke prisen i butikk 10 kroner høyere enn på nett?

Wimp har såvidt jeg kan se begge:

Scoundrel Days - Deluxe Edition
http://wimp.no/site/web3/view.ftl?page=album&album=4170126

Hunting High And Low - Deluxe Edition
http://wimp.no/site/web3/view.ftl?page=album&album=4170162

Om man ikke har Wimp kan man høre utdrag på 30 sekunder av hver av sangene.

(Man kan finne dette ved å gugle, hvordan man finner dette uten å gugle aner
jeg ikke)

Spotify har bare de vanlige utgavene.

Madrugada - Industrial Silence har også kommet i dobbelt deluxe-utgave. Den
koster 199,50 på nett og i butikk. (Jeg så den i et platekompani tidligere i
uken, da greide jeg ikke å finne a-has nye.) Også den er remastret. Og den er
bare 11 år gammel.

http://www.platekompaniet.no/Musikk.aspx/CD/Madrugada/Industrial_Silence_-_Deluxe_Edition_2CD/?id=509996428432&t=1473d1d7

Det er vel en stund siden jeg lyttet til den. Den må være bedre enn Lift Me,
som jeg er møkk lei. Spotify og Wimp har denne.

Anmeldelser:

a-ha åpner arkivene
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10002814
06.07.2010 kl. 14:35 Kilde: VG NETT
(Rhino / Warner)
BESTE LÅT: «Manhattan Skyline»
MORTEN STÅLE NILSEN

Begge får terningkast 4. Er a-ha ikke norsk nok? "Ikke hver dag det utgis
luksusutgaver av «norske» popalbum på det amerikanske feinschmekkerselskapet
Rhino Records."

Bli fanget i den norske deluxusfellen
Oppussede klassikere på løpende bånd.
http://www.dagbladet.no/2010/07/09/kultur/musikk/musikkanmeldelser/anmeldelser/a-ha/12485594/
SVEN OVE BAKKE sob(!)@dagbladet.no

HHaL: 5
SD: 6

IS: 6

I tillegg får The Loch Ness Mouse - Flair For Darjeeling (deluxe edition) en
femmer.

Thomas Skogestad
--
De unge jobber hardest [10. juli 2010] Travelt: Donkeyboy tar ikke ferie.
Bandet spiller 43 konserter i sommer. Marked: Når platesalget synker, må
sommerjobber. http://avis.dn.no/artikler/avis/article402106.ece
Geir Hongrø
2010-07-11 10:10:56 UTC
Post by Thomas Skogestad
Begge får terningkast 4. Er a-ha ikke norsk nok? "Ikke hver dag det utgis
luksusutgaver av «norske» popalbum på det amerikanske feinschmekkerselskapet
Rhino Records."
Morten Ståle Nilsen har aldri likt pop. Han er sannsynligvis den typen
som mener a-ha ga ut sin eneste virkelig gode plate med den mer
"rocka" og gitarbaserte "East Of The Sun, West Of The Moon" i 1990.

Forøvrig er begge platene forlengst investert. Det er jo på "Hunting
High & Low" at bonusmaterialet er mest av interesse. Flere av de
uutgitte låtene virker faktisk meget bra, og kunne absolutt blitt noe.
Og mine bønner vedr. "Driftwood" og den originale "Take On Me" er
naturligvis hørt. :)

Når det gjelder "Scoundrel Days" er ekstramaterialet mindre
interessant, men den _låter_ imponerende mye bedre. Introen til
"October" er blitt en åpenbaring med oppusset lyd!