Rap er volds- og kriminalitetsfremmende
2004-11-05 21:01:10 UTC
http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article295053.ece

Rapperne i Gatas Parlament oppfordrer til drap på president
George W. Bush, og vil gjennom nettstedet «killhim» prøve å
samle inn penger til en skuddpremie.
---------------------

Dette bare beviser det jeg alltid har sagt - rap fremmer vold og kriminalitet.

Sigvald
Tore B
2004-11-05 21:28:41 UTC
[...]
Oppfordringen ligger på et nettsted. For meg ser dette ut som et bevis på at
det er internett som fremmer vold og kriminalitet.

TB
G.B.
2004-11-06 19:11:32 UTC
Post by Tore B
Oppfordringen ligger på et nettsted. For meg ser dette ut som et bevis
på at det er internett som fremmer vold og kriminalitet.
I så fald fremmer papir også vold og kriminalitet...
--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer
Georg
Håvard
2004-11-07 20:50:43 UTC
Selvsagt. Tekstene er sannsynligvis skrevet ned på papir. Forby papir!
Vesle Mjuk
2004-11-05 23:00:07 UTC
[...]
Er du sikker på at den oppfordringen er voldsfremmende? Store deler av
verdens befolkning vil vel heller se handlingen som voldshemmende.
Georg Lavik.
2004-11-06 09:21:37 UTC
[...]
Det ligger i selve utgangspunktet: De som "oppfant" den støyen var jo selv
voldsaper......

Georg Lavik
____________
"I tider med bedrag som dagens orden,
er det en revolusjonær handling å si
sannheten".

George Orwell
_____________

Viktige linker:

http://www.tellthechildrenthetruth.com/AminAlHusseini.htm
http://fomi.ytring.dk/Norge.htm
Axel
2004-11-06 15:21:06 UTC
Post by Georg Lavik.
Post by Sigvald
[...]
Sier du det?
Kan ikke du fortelle litt om opprinnelsen til "den støyen", og de som fant
den opp?
Trond Sollihaug
2004-11-06 17:03:45 UTC
[...]
Det som slo meg først var hvordan overdrevent inntak av
kullsyreholdige leskedrikker o.l. skulle fremme vold og kriminalitet.
-
Trond S
Credo Elvem ipsum etiam vivere
_
Sebastes Maximus
2004-11-06 21:38:10 UTC
[...]
terskelen for å ta raptekster høytidelig må være veldig høg, det er
en del av opplegget med rappen å "tenke høgt". låtene i denne kunstarten
fungerer ikke uten halsbrekkende spissformuleringer.

kunne man forestille seg Michael Boltons "please forgive me"
i en rap-innpakning ??

sm
HKH
2004-11-07 00:19:42 UTC
[...]
De gjør vel bare det samme som Mr Bush (lover belønning for å ta livet av
eller gi opplysninger som fører til at xx blir tatt av dage) ; men til
forskjell fra Mr Bush gjør de det med humor.

HKH
Erik J. Helgesen
2004-11-08 23:35:08 UTC
[...]
Er det noe grunn til å tro at rap-musikk fremmer mer vold og
kriminalitet enn f.eks. Country & Western-musikk? Husk at rappere som
Eminem støttet Kerry, mens mange sidrumpa countryartister støttet
Bush. Og hvem var det som gikk til krig?

Konklusjon: Country & Western-musikk fremmer krig.

--
Erik

"Anti-amerikanisme" er en floskel for encellete hjerner
- Professor Johan Galtung
Geir Hongro
2004-11-09 12:05:00 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Post by Sigvald
[...]
Det der er jo noe av årsaken til at Dixie Chicks fikk så hard medfart. Som
countryartister opplevde de at så å si hele publikummet deres vendte ryggen
til dem, ettersom countryfans flest (altså i USA) hater alle som ikke er
tilhengere av massedrap på Irakere.

Geir Hongrø
Erik J. Helgesen
2004-11-12 00:54:21 UTC
On Tue, 9 Nov 2004 13:05:00 +0100, "Geir Hongro"
Post by Geir Hongro
Post by Erik J. Helgesen
Post by Sigvald
[...]
Countrymusikk er på mange måter det "uramerikanske". Jeg synes faktisk
det er en del bra innen denne sjangeren, men jeg har ikke sans for at
countrymusikken blir "kapret" av dem som pisker opp sterke patriotiske
og najonalistiske følelser.

- Professor Johan Galtung
Geir Hongro
2004-11-12 10:37:06 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Countrymusikk er på mange måter det "uramerikanske".
Tja. Dersom du regner sørstatene som mer typisk amerikansk enn f.eks.
vestkysten og østkysten så har du kanskje rett.

Geir Hongrø
Erik J. Helgesen
2004-11-14 23:37:38 UTC
On Fri, 12 Nov 2004 11:37:06 +0100, "Geir Hongro"
Post by Geir Hongro
Post by Erik J. Helgesen
Countrymusikk er på mange måter det "uramerikanske".
Tja. Dersom du regner sørstatene som mer typisk amerikansk enn f.eks.
vestkysten og østkysten så har du kanskje rett.
Jeg tenkte mer på cowboyen som synger om at han sliter ræva av seg på
farmen, men som allikevel er glad. Han lengter hjem til kjæresten, og
de skal selvfølgelig gifte seg når den tiden kommer. Livet i USA
handler vel mye om dette - å greie seg på egenhånd, sette seg mål, og
jobbe hardt for å oppnå suksess (hva nå det måtte være).

- Professor Johan Galtung
Geir Hongro
2004-11-15 11:29:59 UTC
Post by Geir Hongro
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Igjen: Særlig i sørstatene, selv om sørstatene har hatt såpass makt i
politikken at også resten av USA er preget av dette.

Geir Hongrø

Knut Skogstad
2004-11-09 19:41:52 UTC
Post by Erik J. Helgesen
Post by Sigvald
[...]
Ikke krig, men selvmord - visstnok:

The Effect of Country Music on Suicide

STEVEN STACK, Wayne State University JIM GUNDLACH, Auburn University

Abstract
This article assesses the link between country music and metropolitan
suicide rates. Country music is hypothesized to nurture a suicidal mood
through its concerns with problems common in the suicidal population, such
as marital discord, alcohol abuse, and alienation from work. The results of
a multiple regression analysis of 49 metropolitan areas show that the
greater the airtime devoted to country music, the greater the white suicide
rate. The effect is independent of divorce, southernness, poverty, and gun
availability. The existence of a country music subculture is thought to
reinforce the link between country music and suicide. Our model explains 51%
of the variance in urban white suicide rates.

Sociological work on the relationship between art and society has been
largely restricted to speculative, sociohistorical theories that are often
mutually opposed. Some theorists see art as creating social structure (
Adorno 1973), while Sorokin ( 1937 ) suggests that society and art are
manifested in cyclical autonomous spheres; and still others contend that art
is a reflection of social structure ( Albrecht 1954). Little empirical work
has been done on the impact of music on social problems. While some research
has linked music to criminal behavior ( Singer, Levine & Jou 1990), the
relationship between music and suicide remains largely unexplored. Music is
not mentioned in reviews of the literature on suicide ( Lester 1983; Stack
1982, 1990b); instead, the impact of art on suicide has been largely
restricted to analyses of television movies and soap operas (for a review,
see Stack 1990b).

In this article, we explore the link between a particular form of popular
music (country music) and metropolitan suicide rates. We contend that the
themes found in country music foster a suicidal mood among people already at
risk of suicide and that it is thereby associated with a high suicide rate.
The effect is buttressed by the country subculture and a link between this
subculture and a racial status related to an increased suicide risk.

____________________ © The University of North Carolina Press Social Forces,
September 1992 71(1):211-218
* Data on suicide mortality and most other variables were provided by the
Inter-University Consortium for Political and Social Research, University of
Michigan, Ann Arbor. We are grateful to Richard Peterson for his
inspirations and helpful discussions, to the anonymous reviewers for their
probing reviews, and to Mitch Henry for his help in gathering the data on
country music. Direct correspondence to Steven Stack, Department of
Sociology, Wayne State University, Detroit, MI 48202.

"Facts Are Stupid Things"

Ronald Reagan (from his address to the National Republican Convention,
1988)