RIP Ludvigsen :(
Geir Hongrø
2010-04-21 21:19:28 UTC
:....(
Sigvald
2010-04-22 18:35:18 UTC
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10000511

(VG Nett) Gustav Lorentzen (62), kjent som Ludvigsen fra Knutsen og
Ludvigsen, døde onsdag, opplyser sønnen hans. Lorentzen døde av
hjertestans under et orienteringsløp utenfor Bergen onsdag.

Lorentzen er kjent som Ludvigsen i duoen Knutsen og Ludvigsen. Sammen
med sin makker Øystein Dolmen sto han bak kjente låter som «Grevling i

Dette er svært triste nyheter. Knutsen og Ludvigsen er vel artister
"alle" har et forhold til.

Et stort pluss til VGs journalist som viser solide kunnskaper ved å
nevne de låtene Knutsen og Ludvigsen *faktisk* er mest kjente for -
slikt er dessverre ingen selvfølge hverkan fra journalistisk eller
musikkfaglig hold.

Gustav (Ludvigsen) Lorentzen
28.09.1947 - 21.04.2010 - R.I.P.

Sigvald
C Lund
2010-04-22 20:51:03 UTC
In article
Post by Sigvald
Gustav (Ludvigsen) Lorentzen
28.09.1947 - 21.04.2010 - R.I.P.
Sigvald
Jeg ventet på innlegget ditt om dette. Heldigvis ble det ikke som jeg
trodde det ville bli. B)

"Kanskje kommer kongen" var den første sangen jeg tenkte på da jeg så
overskriften idag.
C Lund
Geir Hongrø
2010-04-22 22:02:35 UTC
Post by C Lund
"Kanskje kommer kongen" var den første sangen jeg tenkte på da jeg så
overskriften idag.
Vil vel tro han sender sine kondolanser i hvert fall.

Ellers er det jo ikke direkte unaturlig at man plukker frem
"Savnevise" på en dag som denne (i denne sammenhengen passer det
faktisk perfekt at det faktisk er Knutsens låt).

Geir Hongrø
2010-04-22 21:59:38 UTC
Post by Sigvald
[...]
Nå varierer jo slikt fra person til person hva man husker best. De tre
tilhører definitivt de mest kjente, men de kunne jo også f.eks. ha
nevnt "Hallo Hallo" og "Matpakkespisevise". Andre favoritter, om enn
kanskje litt bak de nevnte i rekken, er "Eg ve te Bergen" og den idag
noe politisk ukorrekte "Gammel Negermarsj". I senere år ble også
"Lulu-vise" og "Nesevise" kultfavoritter, men skal ikke argumentere
for at de burde vært nevnt i tillegg.

Uansett fryktelig trist og alt for tidlig. Det er nok Lorentzen av de
to som har vært viktigst som inspirasjonskilde for Dum Dum Boys,
DeLillos o.l. ettersom han var hovedmannen bak den litt naive,
poetiske tekststilen. Dolmen sto mer for den anarkistiske humoren som
også mange av oss er veldig glade i ved K&L.
Geir Hongrø
2010-04-23 15:12:44 UTC
Post by Sigvald
Et stort pluss til VGs journalist som viser solide kunnskaper ved å
nevne de låtene Knutsen og Ludvigsen *faktisk* er mest kjente for -
Hehe. Om man skal tro "gallupen" til VG har du faktisk helt rett i
akkurat det:
http://interaktiv.vg.no/avstemning?id=13147

:)