narkive is for sale. (interested) / (dismiss)
Peter Gabriel
Dag Fjellby
2010-02-27 14:53:01 UTC
Man kan vel neppe kalle musikken PG lager pr. dags dato for
progressiv, men en fantastisk låtskriver er han imo i hvert fall.

«San Jacinto» er en av mange sterke låter han har. Her er historien
bak låten: http://www.songfacts.com/detail.php?id=757

Og her er teksten:

Thick cloud - steam rising - hissing stone on sweat lodge fire
Around me - buffalo robe - sage in bundle - rub on skin
Outside - cold air - stand, wait for rising sun
Red paint - eagle feathers - coyote calling - it has begun
Something moving in - I taste it in my mouth and ...in my heart
It feels like dying - slow - letting go of life

Medicine man lead me up though town - Indian ground -
So far down
Cut up land - each house - a pool - kids wearing water
Wings - drink in cool
Follow dry river bed - watch Scout and Guides make
Pow-wow signs
Past Geronimo's disco - Sit 'n' Bull steakhouse - white
Men dream
A rattle in the old man's sack - look at mountain top -
Keep climbing up
Way above us the desert snow - white wind blow

I hold the line - the line of strength that pulls me through
The fear
San Jacinto - I hold the line
San Jacinto - the poison bite and darkness take my sight -
I hold the line
And the tears roll down my swollen cheek - think I'm losing
It - getting weaker
I hold the line - I hold the line
San Jacinto - yellow eagle flies down from the sun -
From the sun

We will walk - on the land
We will breathe - of the air
We will drink - from the stream
We will live - hold the lineSee More

Vil anbefale fans av PG den dobble DVDen «Still Growing Up» Helt
fantastisk. Den er å få kjøpt fra
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-27 15:17:01 UTC
Post by Dag Fjellby
Man kan vel neppe kalle musikken PG lager pr. dags dato for
progressiv, men en fantastisk låtskriver er han imo i hvert fall.
Enig, men jeg likte ham best paa de förste soloprosjektene
hans. Jeg la faktisk inn "Here Comes The Flood",
originalversjonen, paa siden i gaar. Han har gjort flere
versjoner av den, men den originale synes jeg er sterkest.
Han har kanskje tendenser til aa bli litt for polert og
glatt naa for tiden, synes jeg.

Uansett mener jeg at han er en meget bra vokalist.
--
Hugo

http://progblogprog.blogspot.com/
Dag Fjellby
2010-02-27 16:39:58 UTC
On Sat, 27 Feb 2010 16:17:01 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Post by Dag Fjellby
[...]
Han var yngre og hadde mer kraft i stemmen før. Du har muligens rett i
at orginalversjonen av «"Here Comes The Flood»er den beste. Uansett -
så kommer jeg rett fra DVD-hjørnet nå, med forskjellige PG DVDer, og
på «Still Growing Up» virker han - iaf på meg - alt annet enn polert.
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Uansett mener jeg at han er en meget bra vokalist.
Han er det. Jeg må tilstå at det er lenge siden jeg har hørt gjennom
hans første 4 CDer. Skal se om jeg får tid til det i morgen. «Peter
Gabriel Plays Live» fra 9 juni 1983 er og blir en av mine favoritter.
Hele plata, men kanskje låten «I Don't Remember» tar kaka, men det er
en smaksak.
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-27 16:57:23 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Nettopp, en smakssak :)

Her kan du höre fra han nyeste "Scratch My Back".

http://www.elpais.com/especial/peter-gabriel/

Dag Fjellby
2010-02-27 20:14:25 UTC
On Sat, 27 Feb 2010 17:57:23 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
Post by Dag Fjellby
[...]
Jeg har den, og synes den er en stor skuffelse. Hvorfor skal en
musikalsk kapasitet som Peter Gabriel gi ut en cd med coverlåter? Han
har ikke gitt ut noe vettugt på CD (det har kommet noen DVDer) siden
«UP», og den ble utgitt 24 September i 2002 Det har alltid vært slik
med PG - at det har gått mange år mellom hver CD. Derfor synes jeg at
han kunne gitt ut en ny «skikkelig» CD nå. Det er det _eneste_
negative jeg har å si om PG.
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-27 20:23:32 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Vel, det var denne jeg refererte til naar jeg sa at han var
blitt "polert og glatt", fordi jeg syntes ikke at dette var
noe smart musikalsk trekk av ham. Jeg fikk "Coctail Lounge"
fölelser da jeg hörte dette, og da er veien kort til
"heismusikk.

Kommersielt og ökonomisk derimot vil det nok gi bra utbytte.

Dag Fjellby
2010-02-27 21:02:35 UTC
On Sat, 27 Feb 2010 21:23:32 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
Post by Dag Fjellby
[...]
Det er helt utrolig. Jeg nekter å tro at PG blir en ny Phil Collins,
men jeg forstår ikke hvorfor han gjør dette, spesielt ikke etter å ha
sett hans siste DVD «Still Growing Up Liive» som til tider (enkelte
spor) er ganske råe og harde til å være PG?
Heismusikk er i bunn og grunn et meget godt utrykk for hans siste
plate!
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Kommersielt og ökonomisk derimot vil det nok gi bra utbytte.
Det er mulig, men det kan også være et tveegget sverd. Gamle fans
kommer til å svikte han, og mannen er 60 år. Han får neppe nye fans
heller. Jeg velger å tro at dette var en engangsforteelse.
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-27 21:32:55 UTC
Post by Dag Fjellby
Det er helt utrolig. Jeg nekter å tro at PG blir en ny Phil Collins,
Det peker desverre i den retning ja.

Hörer akkurat paa en fersk utgivelse av Glasshammer med Ian
Anderson som gjest paa flöyte og vokal. Enormt bra! Laata
som ble spilt heter "Junkyard Angel". Dette er et program
paa en progstasjon som presenterer nyutgivelser i akkuarat
dette programmet.

Tror neppe at Ian Anderson noensinne synker til
heismusikknivaa siden han velger aa samarbeide med et
glimrende band som Glasshammer i stedet for aa gaa kommers,
men naar selv PG beveger seg med stormskritt inn i heisen og
supermarkedet med sin siste utgivelse, vet man jo aldrig.

Dag Fjellby
2010-02-28 09:39:12 UTC
On Sat, 27 Feb 2010 22:32:55 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
Post by Dag Fjellby
Det er helt utrolig. Jeg nekter å tro at PG blir en ny Phil Collins,
Det peker desverre i den retning ja.
Jeg synes det er for tidlig å si, etter en slik CD. Man kan bare
avvente og håpe det beste.
[...]
Sier du det? Glasshammer tror jeg ikke jeg har noe av...
[...]
Jeg vet ikke - men som jeg sa/skrev Hugo, så synes jeg det er vel
tidlig å dømme PG nord og ned, etter *et* album som ikke innfridde og
ble mye annerledes enn vi trodde.
Vi får håpe det beste :)
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-28 14:33:23 UTC
Post by Dag Fjellby
Sier du det? Glasshammer tror jeg ikke jeg har noe av...
Er det virkelig mulig at der finnes et progband du ikke har
i din enorme samling :)

Du kan höre dem her: http://www.glasshammer.com/
Post by Dag Fjellby
Jeg vet ikke - men som jeg sa/skrev Hugo, så synes jeg det er vel
tidlig å dømme PG nord og ned, etter *et* album som ikke innfridde og
ble mye annerledes enn vi trodde.
Neida, man skal jo ikke det, men dette albumet likte jeg
daarlig. Naar "El País" slaar ham stort opp og presenterer
musikken er det dog et kraftig varsel om at noe er galt.

http://www.elpais.com/especial/peter-gabriel/
Post by Dag Fjellby
Vi får håpe det beste :)
Jeg antar at han tar seg sammen og kommer sterkt tilbake.

Dag Fjellby
2010-02-28 16:51:23 UTC
On Sun, 28 Feb 2010 15:33:23 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
Post by Dag Fjellby
Sier du det? Glasshammer tror jeg ikke jeg har noe av...
Er det virkelig mulig at der finnes et progband du ikke har
i din enorme samling :)
Taj...det er det nok sikkert, men jeg har faktisk 3 album med Glass
Hammer. Lex Rex, Live at Nearfest og The Inconsolable Secret, men så
var det å finne dem da :)
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Du kan höre dem her: http://www.glasshammer.com/
Ser de har nye utgivelser siden sist jeg lyttet til dem...
Post by Dag Fjellby
[...]
Nei, jeg likte ikke dette jeg heller.
Post by Dag Fjellby
Vi får håpe det beste :)
Jeg antar at han tar seg sammen og kommer sterkt tilbake.
Jeg vil tro at dette er et engangsfenomen.
Dag Fjellby
Dag Fjellby
2010-02-28 17:29:51 UTC
Post by Dag Fjellby
On Sun, 28 Feb 2010 15:33:23 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Er det virkelig mulig at der finnes et progband du ikke har
i din enorme samling :)
Tja...det er det nok sikkert, men jeg har faktisk 3 album med Glass
Hammer. Lex Rex, Live at Nearfest og The Inconsolable Secret, men så
var det å finne dem da :)
Fant dem.

Fant ved søk 2 til: Journey Of The Dunadan (fra 1993) og Chronometreer
(fra 2000), men det siste de har utgitt har jeg ikke. Hva heter CDen
som Ian Anderson bidrar på?
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-28 17:51:59 UTC
Post by Dag Fjellby
Fant ved søk 2 til: Journey Of The Dunadan (fra 1993) og Chronometreer
(fra 2000), men det siste de har utgitt har jeg ikke. Hva heter CDen
som Ian Anderson bidrar på?
Laata som ble spilt i programmet heter Junkyard Angel og jeg
ser at den er fra albumet On To Evermore fra 1998. Ian
Anderson er ikke kreditert, men jeg mener bestemt at
programleder sa at han bidrar. Man kan ikke höre det paa det
korte lydsporet heller, men jeg likte godt laata da jeg
hörte den.

Mulig det var et konsertopptak hvor IA bidrar de spilte?

http://www.glasshammer.com/pages/features/evermore.html

Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-28 04:18:02 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Ikke kun det. Hva er det med dette "Saen Connery" utseendet
han har lagt seg til?

Dag Fjellby
2010-02-28 09:35:18 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
http://herrinmusic.com/wp-content/uploads/peter-gabriel.gif
http://www.observer.com/files/full/SeanConnery.jpg
Det har aldri slått meg når jeg har sett på hans siste DVDer, men jeg
ser jo at han ligner. Uansett - mannen er 60 år, har mistet omtrent
alt håret, og det håret og skjegget som er igjen er helt grått/hvitt.
Man kan ikke klandre Peter Gabriel for hvordan han ser ut! At han er
lik på Saen Connery tror jeg _kun_ er en tilfeldighet.
Dag Fjellby
Geir Hongrø
2010-02-28 12:13:17 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Liker absolutt ikke "Scratch My Back" jeg heller, men å kalle den
glatt og "heismusikk" og sammenlikne med Phil Collins mener jeg
faktisk blir helt galt. Å lage en samling med orkesterarrangerte og
veldig nakne coverversjoner er vel tvert imot et svært ukommersielt
trekk, særlig ettersom han må vite at vi som liker ham fra før vil få
noe helt annet enn vi venter på. Og det er vel ikke akkurat noe som
kidsa vil kaste seg over heller.

Føler meg uansett overbevist om at det var et engangstrekk, og at
nesten gang han faktisk lager originallåter så vil han være tilbake i
gamlestilen. Han har gjort sidesteg før også ("Passion"), uten at han
har blitt der.
Dag Fjellby
2010-02-28 17:05:50 UTC
On Sun, 28 Feb 2010 04:13:17 -0800 (PST), Geir Hongrø
Post by Geir Hongrø
Post by Dag Fjellby
[...]
Det blir vel kanskje å overdrive en smule ja.
Post by Geir Hongrø
Å lage en samling med orkesterarrangerte og
veldig nakne coverversjoner er vel tvert imot et svært ukommersielt
trekk, særlig ettersom han må vite at vi som liker ham fra før vil få
noe helt annet enn vi venter på.
Det var nettopp det jeg reagerte på, for jeg kjøpte CDen helt
automatisk.
Post by Geir Hongrø
Og det er vel ikke akkurat noe som
kidsa vil kaste seg over heller.
Neppe.
Post by Geir Hongrø
[...]
+ Birdy, OVO og Long Walk Home, så jeg velger å tro at PG kommer
sterkt tilobake, slik vi kjenner og liker han.
Dag Fjellby
Tor H. Espe
2010-02-27 23:03:14 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Hva er forskjellen på "Growing Up" og "Still Growing Up"?

TorH
Dag Fjellby
2010-02-28 09:31:26 UTC
On Sun, 28 Feb 2010 00:03:14 +0100, "Tor H. Espe"
Post by Tor H. Espe
Post by Dag Fjellby
[...]
«Growing Up?» ble spilt inn over to dager på en veldig stor arena. Det
er en enkel-DVD uten rom for så mye bonusmateriell.

http://www.petergabriel.com/dvd/Growing_Up_Live/

Det står også en del om disse to på amazon.com
http://www.amazon.com/Peter-Gabriel-Growing-Up-Live/dp/B0000DZ3H4/ref=pd_sim_d_2

«Still Growing Up» ble innspilt på mindre arenaer.

Den er dobbel om inneholder flere låter, intervjuer med PG og bandet
forøvrig et.

http://www.petergabriel.com/dvd/Still_Growing_Up_Live_and_Unwrapped/

http://www.amazon.com/Peter-Gabriel-Still-Growing-Unwrapped/dp/B000BF0DE2/ref=pd_sim_d_1

«Still Growing Up»

Disc 1:

1.Passion: The Feeling Begins
2.Red Rain
3.Secret World
4.White Ashes
5.Games Without Frontiers
6.Burn You Up
7.The Tower That Ate People
8.San Jacinto
9.Digging In The Dirt
10.Solsbury Hill
11.Sledgehammer
12.Come Talk To Me
13.Biko
14.In Your Eyes

Disc 2:

-Still Growing Up Unwrapped' documentary film (83 mins). Peter's
daughter *Anna Gabriel* takes over the director's chair with the
collaboration of Hamish Hamilton to create a film which explores the
world behind the music.

-Exclusive early studio footage of Peter and the band performing
tracks 'More Than This', 'Darkness', 'Sledgehammer', 'No Way Out' and
'Growing Up'.

-Live concert footage of 'No Self Control' from the 'This Way Up' 1988
World Tour.

-Peter Gabriel performing 'Downside Up' and 'Father, Son' on the BBC's
Jools Holland show.
***

Vil man vite enda mer om dette får man en million treff på Google.
--
Dag Fjellby