Visen om vesle Hoa
Erik J. Helgesen
2006-12-18 10:20:30 UTC
On Wed, 13 Dec 2006 21:05:02 +0100, Trygve Lillefosse
Er det ikke denne sangen (om Hoa) som handler om en hottentott?
"For han var en ekte hottentott ....." eller noe slik, ...... trur eg.
I dag er det vel ikke helt politisk korrekt å bruke ordet hottentott.
Ordet hottentott ble for noen år siden - av en kjent muslim i Oslo -
foreslått fjernet fra språket vårt. Det var stigmatiserende og
støtende, må vite. Og selvsagt rasistisk.
Så vidt jeg klarer å finne ut, brukes det fremdeles som navn på
folkeslaget, og språket deres, og når jeg googler det, ser jeg det
ikke brukt som nedsettende. Men det kan jo være de selv ikke liker
det. Og Torbjørn Egner visste vel knapt hva det var.
Hoa blir også omtalt som "liten negergutt" er gjerne det det reageres
på.
http://www.allsang.net/sanger-historier/barnesanger/Vesle-Hoa.htm

Vesle Hoa
Tekst og melodi: Thorbjørn Egner

Det var en liten negergutt som hette Vesle Hoa
Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa
Han hadde bare bukse på, og buksa den var gjort av strå
Men Hoa likte buksa godt, for han var en ekte hottentott

Han bodde i en negerkrål, for det gjør hottentotter
Der bodde også kongen sjøl og kongens undersåtter
Og kongen han var tykk og blid og hadde ring i nesa si
Det syntes han var veldig flott, for han var en ekte hottentott

Og krålen den var gjerdet inn med staur på alle kanter
Og rundt omkring sprang nesehorn og ville elefanter
Når Hoa gikk med spydet sitt han speidet hit og speidet dit
Han passet seg for stort og smått, for han var en ekte hottentott

Så hendte det en stille kveld og det var mørkt i skogen
Da våknet Hoa av seg selv og syns han hørte noen
Han skjønte noe galt var fatt, han lyttet i den stille natt
Han hørte trinn og visste godt, at dette var ingen hottentott

Og det var ikke nesehorn, og det var ingen løve
Det var nok Babustammens folk som kom her for å røve
De kom nok her på natterov mens alle hottentotter sov
Men Noa skjønte faren godt, for han var en ekte hottentott

Han smøg seg ganske stille ut, han stanset for å lytte
Og ålet seg forsiktig fram til trommeslagerns hytte
Han grep de største trommene og trommet vilt og brummende
Og vekket både stort og smått, og opp sprang hver eneste hottentott

Da Babustammen stormet fram med skrik som kakaduer
Stod alle hottentotter klar med spyd og pil og buer
Da røverne fikk det å se så snudde de og sprang av sted
Så var det atter trygt og godt, det skyldtes en liten hottentott

Og kongen var så veldig glad og alle var så glade
Og kokken bakte sukkerbrød og laget sjokolade
Så danset de den hele dag til kongens store velbehag
De danset både swing og hot, for det gjør en ekte hottentott

Og Hoa måtte komme bort til selve kongens trone
Og kongen gav ham skjold og spyd og attpåtil en krone
Og kongen sa, blant mine menn du være skal min beste venn
Og følge meg i stort og smått, for du er en ekte hottentott

--
Erik

Darkness cannot drive out darkness, only light can do that.
Hate cannot drive out hate, only love can do that.
-- Martin Luther King, Jr.
. . . . . . . . . . . . .
Let a man overcome anger by love, evil by good,
the greedy by liberality, the liar by truth.
-- Buddha
Terje Henriksen
2006-12-18 14:21:36 UTC
Post by Erik J. Helgesen
[...]
Og jeg som trodde det het "nabostammen".
--
Terje Henriksen
Kirkenes