narkive is for sale. (interested) / (dismiss)
Död nyhetsgruppe
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-22 22:30:28 UTC
Synd at denne musikkgruppen döde.
--
Hugo

http://progblogprog.blogspot.com/
Dag-Erling Smørgrav
2010-02-23 09:55:42 UTC
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Synd at denne musikkgruppen döde.
Kiss suger. AC/DC ruler. Kjør debatt.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Lars Haugseth
2010-02-23 14:43:20 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Synd at denne musikkgruppen döde.
Kiss suger. AC/DC ruler. Kjør debatt.
Hvis målet var å få opp trafikken og starte debatt, kunne du jo ha
funnet på noe som ikke er allment opplest og vedtatt.
Lars Haugseth
Helge Nareid
2010-02-23 23:03:54 UTC
On Tue, 23 Feb 2010 15:43:20 +0100, Lars Haugseth
Post by Lars Haugseth
Post by Dag-Erling Smørgrav
[...]
Elvis Presley's "Hound Dog" er en dvask etterlikning av Big Mama
Thornton's originalversjon.
--
- Helge Nareid
Nordmann i utlendighet, Aberdeen, Scotland
Website: http://www.nareid-web.me.uk/
Dag-Erling Smørgrav
2010-02-24 13:15:30 UTC
Post by Lars Haugseth
Post by Dag-Erling Smørgrav
Kiss suger. AC/DC ruler. Kjør debatt.
Hvis målet var å få opp trafikken og starte debatt, kunne du jo ha
funnet på noe som ikke er allment opplest og vedtatt.
Jeg er på Sigvald-fiske, må du skjønne.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Dag Fjellby
2010-02-24 18:01:49 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Lars Haugseth
Post by Dag-Erling Smørgrav
[...]
Er du sikker på at du bruker riktig agn? :)
Dag Fjellby
Marcello Macaroni Hansen
2010-02-25 19:06:10 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Synd at denne musikkgruppen döde.
Kiss suger. AC/DC ruler. Kjør debatt.
Etter Beatles og Pink Floyd har det egentlig ikke skjedd så mye
nyskapende.
Det kommer og går artister som i større og mindre grad lager låter
innenfor de to nevnte gruppers rammer.

Jazzen var ferdig utviklet da Miles Davis spilte inn albumet "Kind of
blue" i studio den 2. mars 1959. Alt etterpå er egentlig bare mer av
det samme.

Tja. Så hva er det egentlig mer å si om temaet?
Gruppa må gjerne legges død. Jeg har i alle fall ikke mer å si om
musikk.
Takk for meg.
Marcello
Frank R. Andersen
2010-02-25 21:48:08 UTC
Post by Marcello Macaroni Hansen
[...]
Stakkars, for et tomt musikkliv...

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4896 (20100225) __________

http://www.eset.com
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-25 22:41:35 UTC
Post by Frank R. Andersen
[...]
Jeg leste hans innlegg som ironisk ment, men man kan jo
aldri vite siden f.eks. Sigvalds innlegg tydeligvis er
postet i fullt alvor.

Hans Petter Nenseth
2010-02-25 22:54:57 UTC
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Jeg leste hans innlegg som ironisk ment,
Jeg syns uansett at han har et godt poeng.
Post by Hugo Sánchez Policarpo
men man kan jo aldri vite siden f.eks.
Sigvalds innlegg tydeligvis er postet i fullt alvor.
For Sigvald gjelder ikke slike nyanser som alvor, humor og ironi.
kom deg vekk før det er for sent
Hans Petter Nenseth
2010-02-25 22:45:45 UTC
Post by Frank R. Andersen
Stakkars, for et tomt musikkliv...
Om du mener andre har et dårlig musikkliv ut fra dine preferanser, da
er ikke hans musikkliv i nærheten av å være så tomt som ditt hode.
kom deg vekk før det er for sent
Dag Fjellby
2010-02-26 07:46:57 UTC
Post by Frank R. Andersen
Stakkars, for et tomt musikkliv...
Om du mener andre har et dårlig musikkliv ut fra dine
preferanser, da
er ikke hans musikkliv i nærheten av å være så tomt som
ditt hode.
Det synes jeg da absolutt! Hvis fyren likte/liker Pionk
Floyd og Beatles, kan han ikke ha fulgt meg mår har sier
«Etter Beatles og Pink Floyd har det egentlig ikke skjedd så
mye nyskapende»

Her er det jo flust med band å nevne, Roger Waters,
Porcupine Tree, Riverside, Djam karet, Abigail's Ghost og
O.S.I. I tillegg har man Dream Theater, David sylvian,
Sylvian/Fripp, King Crimson og mange, menge andre. Hvis man
har stagnert ved å hevde at det ikke har skjedd særlig nytt
siden PF og The Beatles, vel da har man imho opinion
stagnert helt når det gjelder musikk.

Jeg skal ikke diktere hva slags musikk Marcello Macaroni
Hansen liker, men å påstå at det ikke har skjedd noe siden
The Beatles og Pink Floyd, faller på sin egen urimelighet.

«Jazzen var ferdig utviklet da Miles Davis spilte inn
tøys. Miles Daviis _var_ kongen på haugen - det er jeg enig
i, men jazzen pr. dags. dato utvikles og eksperimenteres
med hele tiden. Poengenget her er faktisk å følge med, så
vil man oppdage masse musikk man faktisk liker.

Til slutt: At denne gruppen dør ut har vel ikke så mye med
musikksmak å gjøre. Her er det rom for å skrive om rock,
jazz, prog, metall, dansebænd, visesang, svensktoppar,
trekkspillmusikk osv. Problemet er likt det det faktisk er
på andre newsgrupper. Folk gidder ikke, og hvis noen - det
gjelder for så vidt alle gruppene - skriver noe den andre
ikke liker, vel da må man være forberedt på å få så hatten
passer og kanskje verre.

Riktig nok har veldig mange gått over til Facebook, Twitter,
o.l, mens andre lager blogger. Det /er/ brukerene selv som
er med på at news går i dass!

All ære til Hugo for progbloggen sin:
Dag Fjellby
Hans Petter Nenseth
2010-02-26 09:54:35 UTC
Post by Dag Fjellby
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Frank R. Andersen
[...]
Roger Waters er brorparten av det Pink Floyd var, han er ikke mer enn
god alene. Det er ikke noe galt i å være bare god. At han er en
drittsekk privat er en annen sak, det er kanskje bedre det enn å være
dum, slik jeg oppfatter Paul McCartney. Ikke den skarpeste kniven i
skuffen, men en av de beste til å smøre med... :)
Post by Dag Fjellby
[...]
Han sa nyskapende, ikke nytt.

Jeg har nok stagnert en del selv, jeg hører mye nytt men syns det
meste er ræl/oppgulp. Oasis? OK, et par bra låter. En av mine nyere
favoritter Marit Larsen har puttet alt hun liker i en boks, ristet på
den, og helt ut igjen gullkorn. Dronning Midas, gøy men ikke
nyskapende.
Flere av disse nye syngedamene kan synge, men synger bare oppgulp.
Duffy? Resilkulering av 60talls britsoul. Men gjort bra.
Heller ikke på andre musikkscener har jeg hørt noe spesielt
nyskapende.
Jeg ser ikke noe problem med det. Klassisk musikk er heller ikke
særlig nyskapende. Det er vel derfor det heter klassisk musikk
fortsatt.

Man kan kanskje kalle musikksjangre som får nye navn for nyskapende?
Punk, rap, hiphop, metal osv? :)
Post by Dag Fjellby
Jeg skal ikke diktere hva slags musikk Marcello Macaroni
Hansen liker, men å påstå at det ikke har skjedd noe siden
The Beatles og Pink Floyd, faller på sin egen urimelighet.
Det har skjedd masse, men altså ikke nødvendigvis særlig nyskapende.
Springsteen? U2? Oasis? Marillion? Naaahhh....

Men kunst er inspirasjon og videreføring. Det f.eks Marillion gjorde
med sin inspirasjon fra Genesis er veldig tøft. Men nyskapende er det
naivt å kalle det.
Led Zeppelin er en svært bra videreføring av den engelske
rythm'n'blues-boomen på 60tallet, og de ble jo ikke akkurat profeter i
eget land. Uansett, med et multitalent som Jimmy Page må det bli bra.
Han har vel betydd like mye for rocken som Macca og Brian Wilson har
betydd for popen.
HPs strøtanker.
Dag Fjellby
2010-02-27 11:03:59 UTC
On Fri, 26 Feb 2010 10:54:35 +0100, Hans Petter Nenseth
[ ]
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Dag Fjellby
[...]
Man kan godt si at Roger Waters slett ikke er bedre alene enn han var
sammen med Pink Floyd. Allikevel - uansett hvilket forhold du har til
nevnte artister - var det Roger Waters som _var_ Pink Floyd den siste
tiden. Albumet «The Wall og The Final Cut» understreker dette. De
begynte allerede å krangle etter «The Dark Side Of The Moon» og under
innspillingen av «Wish You Were Here» var kranglingen så høylytt at de
hadde vanskeligheter med å få sammen albumet.

Jeg vil også gjerne nevne at Roger Waters sitt album fra -90 tallet
«Amused To Death» står frem som en klassiker - et album som veldig
mange innen sjangeren - og andre med, refererer til. Han har et
«kremlag» av musikere med seg. Det er nok å nevne gode gamle Jeff Beck
på gitar! «Amused To Death» hadde aldri blitt det sammen uten nettopp
Jeff beck.
På «In The Flesh» turneen hadde han også med seg noen av verdens beste
gitarister og musikere. Jeg vet at RW ble kritisert for «In The Flesh»
nettopp fordi han hadde med seg så mange musikere, og da spesielt
gitarister - for å fylle plassen til David Gilmour. Men «In The Flesh»
ble veldig bra likevel, uansett hva andre måtte mene.
Post by Hans Petter Nenseth
Det er ikke noe galt i å være bare god. At han er en
drittsekk privat er en annen sak,
Alle har trodd at det /kun/ var Roger Waters som var drittsekken her.
Dette er feil. Det har vist seg at David Gilmour også har vært/oppført
seg som en drittsekk. Disse to jeg nevner, er herrer med stor
personlighet, og da kan det lett komme til argumentasjon, som igjen
ender i krangel. Det er da slett ikke bare PF som står som eksempel
for akkurat dette.
Post by Hans Petter Nenseth
det er kanskje bedre det enn å være
dum, slik jeg oppfatter Paul McCartney. Ikke den skarpeste kniven i
skuffen, men en av de beste til å smøre med... :)
Om Paul McCartney er dum eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Jeg
har ikke fulgt så nøye med fyren siden Beatles og Wings tiden, men du
kan godt ha rett, for han dukker jo stadig opp i tabloidene. :)
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Dag Fjellby
[...]
Jeg vet det. Mye av det jeg nevner ovenfor /er/ nyskapende og i
tillegg nytt. Ingen av de nevnte band er kloninger av Pink Floyd.
Post by Hans Petter Nenseth
Jeg har nok stagnert en del selv, jeg hører mye nytt men syns det
meste er ræl/oppgulp. Oasis? OK, et par bra låter.
Ja, jeg er enig med deg i at mye av det nye stuffet som kommer ut er
ræl/oppgulp. Det er veldig mye dårlig, men de som er mellom 13 og 20
år i dag, kanskje de liker det? For mye av det seller jo som varmt
hvetebød.
Personlig føler jeg at jeg slett ikke har stagnert musikalsk. Selv om
det er faktum at det jeg har skrevet på denne gruppen mest omhandler
progrock, så består min samling av mellom 4 og 5000 CDer av veldig mye
forskjellig musikk. Jeg liker mange stilarter, men det er også musikk
jeg ikke kan fordra. Uansett - ville jeg ikke «slått hammeren i hodet»
på en som skrøt av f. eks. danseband her inne. Det finnes kun et
unntak. Du vet hvem denne personen er, og det ser stygt ut. Det ser ut
som om han har plukket ut et band han like, and that's it ;)
Post by Hans Petter Nenseth
En av mine nyere
favoritter Marit Larsen har puttet alt hun liker i en boks, ristet på
den, og helt ut igjen gullkorn. Dronning Midas, gøy men ikke
nyskapende.
Har ikke noe forhold og har ikke hørt noe særlig på henne, så jeg kan
ikke uttale meg.
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Det er korrekt det HP at det for tiden ikke er mye nyskapende musikk.
Men det (tror jeg) er et problem å få til også. Hva skal de nå finne
på, etter alle de stilarter som allerede er prøvd? Noen funker og
lever fremdeles, mens andre har gått i glemmeboka.
Post by Hans Petter Nenseth
Jeg ser ikke noe problem med det. Klassisk musikk er heller ikke
særlig nyskapende. Det er vel derfor det heter klassisk musikk
fortsatt.
Klassisk musikk kan være fantastisk å lytte til. Ikke alt, men veldig
mye av det og til riktig tidspunkt. Klassisk musikk krever mye av
lytteren, akkurat som progrock gjør, med enkeltspor som er opptil en
halvtime lange, masse overganger og kanskje til og med stilskifte
underveis.
Post by Hans Petter Nenseth
Man kan kanskje kalle musikksjangre som får nye navn for nyskapende?
Punk, rap, hiphop, metal osv? :)
Jeg vil mene det. Men som jeg sa, nå har de vært gjennom så mange
musikksjangre at det er vanskelig å finne på noe nytt. Personlig
setter jeg stor pris på hvordan bass-gitaren blir brukt i dag og i
tillegg Stick og Chapman Stick. Det viser seg etter hvert at
forskjellige typer bass instrumenter kan brukes helt annerledes enn
hva man trodde for ca 10-12 årsiden.

http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Special:Search&search=stick+guitar&ns0=1&redirs=0
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Dag Fjellby
[...]
Ok, det har kanskje, med få unntak, ikke vært så nyskapende som
ønsket, men det har i alle fall utviklet seg, og det har kommet en god
porsjon nye gode band på banen. Om folk vil lytte til disse, eller
fortsatt kjøpe musikken sin på Esso eller Rema får være opp til hver
enkelt :)
Post by Hans Petter Nenseth
Men kunst er inspirasjon og videreføring. Det f.eks Marillion gjorde
med sin inspirasjon fra Genesis er veldig tøft. Men nyskapende er det
naivt å kalle det.
Det er jeg enig i. Det er drøssevis med band som har forsøkt å klone
Yes, Genesis, Led Zeppelin, Pink Floyd and you name it. Mange av dem
er gode, men du skal få rett i at dette slett ikke er nyskapende. For
å høre noe nyskapende, hvorfor ikke forsøke å høre litt på de bandene
jeg nevnte innlednigsvis?
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Led Zeppelin har betydd utrolig mye. Både Jimmy Page og Robert Plant
har satt varige spor etter jeg, og det tror jeg vi skal være glade
for.
Dag Fjellby
Geir Hongrø
2010-02-28 12:18:10 UTC
Men kunst er inspirasjon og videreføring. Det f.eks Marillion gjorde
med sin inspirasjon fra Genesis er veldig tøft. Men nyskapende er det
naivt å kalle det.
Selv ser jeg ikke vitsen i at ting absolutt på død og liv MÅ være
nyskapende. Vil man ha nyskapning for nyskapningens skyld er det
uendelig mye å ta tak i fra de siste årene i form av hip-hop og techno
og liknende. Men for min del er det faktisk viktigere at ting
fungerer, og den musikken som har fungert de siste 20-25 årene er
stort sett musikk som _ikke_ har vært spesielt nyskapende sånn
stilistisk sett. Ta f.eks. Marillion. De var jo faktisk best på 80-
tallet da de nærmest drev som en blåkopi av gammel Genesis, mens jeg
synes ikke de har vært fullt så bra når de etter at Fish forlot bandet
har forsøkt å skape sin egen litt mer moderne progstil.
For å¨holde meg innenfor prog så har jo et band som Porcupine Tree
gjordt nye og stilskapende ting, men jeg synes fremdeles Flower Kings
og Spock's Beard er mer OK å høre på, selv om de åpenbart er mindre
nyskapende enn Porcupine Tree er. Fordi det låter bedre, rett og
slett. (Derfor liker jeg ikke betegnelsen "progressiv", og foretrekker
å kalle det symforock, fordi "progressiv" innebærer at ting må utvikle
seg masse hele tiden, og det ser jeg ingen grunn til).

Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-26 17:09:19 UTC
Post by Dag Fjellby
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Frank R. Andersen
[...]
Nettopp. Det har selvsagt skjedd enormt mye innen musikk som
ikke kan relateres til PF eller Beatles.
Post by Dag Fjellby
Til slutt: At denne gruppen dør ut har vel ikke så mye med
musikksmak å gjøre.
Nei, tror ikke jeg heller. Man maa nesten vaere over
gjennomsnitts musikkinteressert for aa gidde aa skrive noe
her og derav fölger at temaet gjerne omhandler artister som
ikke har apell/er ukjente utenfor en forholdsvis snever
gruppe. Dermed blir det 4-5 personer + Sigvald (han stiller
i egen kategori) som bidrar med samtlige kommentarer. Dersom
"nye" titter innom vil det antagelig fortone seg som om
gruppen er en örliten eksklusiv klubb for spes int.
Post by Dag Fjellby
Riktig nok har veldig mange gått over til Facebook, Twitter,
o.l, mens andre lager blogger. Det /er/ brukerene selv som
er med på at news går i dass!
Naturligvis.
Post by Dag Fjellby
http://progblogprog.blogspot.com/
Takk :)

Det er iallefall morsomt aa drive med.

Dag Fjellby
2010-02-27 11:35:40 UTC
On Fri, 26 Feb 2010 18:09:19 +0100, Hugo Sánchez Policarpo
[ ]
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Det synes jeg da absolutt! Hvis fyren likte/liker Pink
[...]
Enig. Jeg også synes det har skjedd mye innen musikken, selv om det
kanskje ikke er så forbasket nyskapende og nye sjangere.
[...]
Ja, og grunnen til dette tror jeg ikke er selve musikkgruppen. Jeg
tror årsaken er at news sakte men sikkert dør ut, mens folket hopper
over på andre forum. Synd men sant :-/
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Dermed blir det 4-5 personer + Sigvald (han stiller
i egen kategori)
Dessverre ja. Man kan ikke ta hensyn til til en fyr som kun skriver
om, og virker som om at han /kun/ liker et band.
Post by Hugo Sánchez Policarpo
som bidrar med samtlige kommentarer. Dersom
"nye" titter innom vil det antagelig fortone seg som om
gruppen er en örliten eksklusiv klubb for spes int.
Nettopp. Fordi det stort sett blir skrevet 1-2-3 innlegg her i uken,
og da handler det enten om progrock (som du og jeg liker), eller det
er argumentering - til tider ganske hissig - om hva som er bra og hva
som er dårlig.
Dette er fyktelig synd, for her burde det være rom for all slags
musikk, og uansett hva en «nykommer» måtte like, burde vi ta varmt i
mot han.
[...]
Jepp. Likevel burde news ha livets rett. Det er og blir hva vi gjør
det til selv, og jeg ser du er enig. Det er bra. :)
Post by Hugo Sánchez Policarpo
http://progblogprog.blogspot.com/
Takk :)
Det er iallefall morsomt aa drive med.
Du har gjort og gjør en meget bra jobb med den bloggen Hugo. Jeg har
ikke vært innom i det siste, for det har vært så mye, men jeg skal bli
flinkere til å gå inn på siden din nå :)

PS! Til dere som leser dette. Jeg har byttet tastatur, fordi jeg
trodde det var noe galt med det gamle. Jeg ser nå at det var det ikke.
Det er vanskelig for en som har passert «over the top» å lære seg
touchmetoden http://no.wikipedia.org/wiki/Touchmetoden
Dag Fjellby
Frank R. Andersen
2010-02-23 20:27:35 UTC
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Synd at denne musikkgruppen döde.
Kanskje prøve å lage en prog-debatt igjen.
Jeg har akkurat bestilt et album av Darwin's Radio. Hørte litt av det på
nettet, og fant ut at det var spennende greier.

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4891 (20100223) __________

http://www.eset.com
Hugo Sánchez Policarpo
2010-02-23 20:41:09 UTC
Post by Frank R. Andersen
Kanskje prøve å lage en prog-debatt igjen.
Jeg har akkurat bestilt et album av Darwin's Radio. Hørte litt av det på
nettet, og fant ut at det var spennende greier.
Ja, disse spiller flott symfonisk prog, iallefall det jeg
har hört av dem.

Dag Fjellby
2010-02-23 23:00:31 UTC
Post by Frank R. Andersen
Kanskje prøve å lage en prog-debatt igjen.
Jeg har akkurat bestilt et album av Darwin's Radio. Hørte
litt av det
på nettet, og fant ut at det var spennende greier.
Hvor får man kjøpt Darwin's Radio CD-er? Så vidt jeg vet
selger kun amazom.com den via resellere, og de sender ikke
til Norge.
Dag Fjellby
Dag Fjellby
2010-02-24 07:53:00 UTC
Post by Dag Fjellby
Post by Frank R. Andersen
[...]
Fikk tak i to av den via resellere på amazon.com. Blir
spennende, for disse har jeg aldri hørt før. Har sett litt
på myspace og youtybe og det jeg har settt/lyttet til der
virker meget bra!

Mvh,
Dag Fjellby
Frank R. Andersen
2010-02-25 21:46:17 UTC
Hvor får man kjøpt Darwin's Radio CD-er? Så vidt jeg vet selger kun
amazom.com den via resellere, og de sender ikke til Norge.
--
Jeg har bestilt den første på Play.com.
De har den ikke på lager akkurat nå, men håper jo at jeg får den snart.