narkive is for sale. (interested) / (dismiss)
Elvis 75 år
2010-01-11 21:19:30 UTC
Jeg registrerer at ingen her har startet noen Elvis-debatt i anledning
75-årsjubileet for hans fødsel (08.01). Skjønner dere ikke at
utenforstående kan få et dårlig inntrykk av gruppen når dere hele
tiden overser slike helt sentrale musikk-relevante begivenheter? Hva
med å drøfte følgende spørsmål?

a) Hvor var dere da dere fikk vite at Elvis var død?

b) Hva følte dere da dere fikk vite at Elvis var død?

c) Har dere besøkt hans grav på Graceland?

d) Hvordan ville rocken sett ut i dag dersom Elvis ikke hadde dødd i
1977 og KISS dermed hadde gjort alvor av sine planer om å spille inn
"Jailhouse Rock" til side 4 på dobbelt-albummet Alive II (p.g.a.
Elvis' død ble den erstattet med "Anyway you want it")?

2010-01-11 23:17:24 UTC
Jeg registrerer at ingen her har startet noen Elvis-debatt i anledning
75-årsjubileet for hans fødsel (08.01).
Hva er det å debattere? Både fødsels og dødsdagen hans er godt
dokumentert.
Post by Sigvald
Skjønner dere ikke at
utenforstående kan få et dårlig inntrykk av gruppen når dere hele
tiden overser slike helt sentrale musikk-relevante begivenheter?
Hvilke utenforstående? Og det er da ingen "sentral musikkrelevant
begivenhet" at han ville vært 75 om han levde? Det har rett og slett
ingen betydning. På FaceBook har jeg derimot sett det nevnt.
Og sist men ikke minst, det er ikke andres ansvar å ta opp ting du
gjerne vil ha belyst her, slikt må du ta deg av selv. Noe du nå har
gjort.
Ikke at temaet er spesielt interessant, men siden det er noe du gjør
på eget initiativ er det klart en forbedring.
Post by Sigvald
Hva med å drøfte følgende spørsmål?
a) Hvor var dere da dere fikk vite at Elvis var død?
b) Hva følte dere da dere fikk vite at Elvis var død?
c) Har dere besøkt hans grav på Graceland?
Hva med å begynne selv? Eller husker du ikke?

Men siden jeg nå er i tråden; jeg lå i sengen min og hørte på RTL når
de fikk beskjed, og folk begynte å ringe inn, og noen grein på
telefonen. Jeg kan ikke huske at jeg følte noe spesielt. Noe jeg
derimot gjorde når jeg fikk vite at Lennon var skutt. Elvis var
ferdig, det var åpenbart ikke Lennon. Elvis begikk selvmord, Lennon
ble skutt.
Nei. Men jeg skal sannsynligvis til San Antonio til sommeren, og har
tenkt å kombinere det med en tur til Nashville. Kjører muligens innom
Graceland, men ikke for å se graven.
Post by Sigvald
[...]
Hva om månen var en gul ost, og Siv Jensen var jomfru...
kom deg vekk før det er for sent
Eirik Olsen
2010-01-12 13:29:24 UTC
Nei. Men jeg skal sannsynligvis til San Antonio til sommeren, og har
tenkt å kombinere det med en tur til Nashville. Kjører muligens innom
Graceland, men ikke for å se graven.
Tror du blir skuffet om du kjører helt fra San Antonio til Nashville for å
se Graceland. Men du kan jo alltids kjøre innom Memphis på tilbakeveien ;)

E.
Hans Petter Nenseth
2010-01-12 14:41:49 UTC
Post by Eirik Olsen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Les det jeg skrev en gang til. Det kan og være en tanke å se på et
kart?
kom deg vekk før det er for sent
Eirik Olsen
2010-01-12 16:23:09 UTC
Les det jeg skrev en gang til. Det kan og være en tanke å se på et
kart?
ÅÅÅÅ ja! du mente stikke innom /på veien/ til Nashville! Jeg misforsto deg
helt feil, og leste det som om du skrev at Graceland var i Nashville.
Korrigering, ny feil følger, Mea culpa og alt det der...

Graceland er absolutt verdt et besøk. Og mens du er i Memphis, bør du innom
Sun Studios også, ikke fordi det er så veldig mye å se der i og for seg,
men det er et lokale der du regelrett føler historien på kroppen. Nesten
litt sånn hellig stemning der inne. Beale Street har flust av steder med
live musikk hver kveld, og du bør få med deg byens beste BBQ ribs på
Rendezvous restaurant.

I Nashville er det jo endel og se også, selv om det for tiden går mest i
kjip køntri der i gården. Men, et show på Grand Ole Opry er jo ganske
kuriøst å se for en nordmann. Og det er mye live musikk (ikke bare køntri)
der også.

Ellers så bor jeg for tiden i Tennessee, og vet absolutt hvor både
Nashville og Graceland er. San Antonio også for den del (hva skal du
akkurat der forresten?). Hvilken rute har du tenkt å følge fra SA til
Nashville?

E.
Frank R. Andersen
2010-01-12 18:26:49 UTC
og Siv Jensen var jomfru...
--
Hvordan vet du at hun ikke er det? :)

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4765 (20100112) __________

http://www.eset.com
Rolf Marvin Bøe Lindgren
2010-01-12 06:32:10 UTC
a) Hvor var dere da dere fikk vite at Elvis var død?
Husker ikke.
Post by Sigvald
c) Har dere besøkt hans grav på Graceland?
Nei.
[...]
Ingen forskjell.
--
Rolf Lindgren
***@extern.uio.no
Dag Fjellby
2010-01-12 08:17:05 UTC
[...]
Hvorfor det?
Post by Sigvald
a) Hvor var dere da dere fikk vite at Elvis var død?
Husker ikke. Brydde meg ikke heller.
Post by Sigvald
b) Hva følte dere da dere fikk vite at Elvis var død?
Absolutt ingenting!
Post by Sigvald
c) Har dere besøkt hans grav på Graceland?
Jøss!?! Hvorfor i schwarte skulle jeg jøre det?
Post by Sigvald
[...]
Kanskje rocken ville ha tatt en annen retning, men jeg tror ikke det.
Det ville sett noenlunde likt ut som det gjør i dag. Kiss??? Hvorfor
blander du det middelmådige skranglebandet inn i det her?
Dag Fjellby
Frank R. Andersen
2010-01-12 20:49:55 UTC
[...]
Det ville ikke gjort noen forskjell i det hele tatt. Kanskje bare i ditt
hode.

http://www.eset.com
Geir Hongrø
2010-01-18 04:18:33 UTC
a) Hvor var dere da dere fikk vite at Elvis var død?
Da var jeg seks år gammel og ante ikke hvem Elvis var
Post by Sigvald
b) Hva følte dere da dere fikk vite at Elvis var død?
Ditto.
Post by Sigvald
c) Har dere besøkt hans grav på Graceland?
Om jeg evt. skulle reise til USA tror jeg Graceland befinner seg
_svært_ langt ned på lista.
Post by Sigvald
[...]
Hva Kiss hadde gjort eller ikke gjort er i hvert fall fullstendig
uinteressant. Men det er egentlig Elvis også. Hva som hadde skjedd med
rocken er et spørsmål, men en kan jo håpe at den langt mer talentfulle
Buddy Holly uansett hadde klart å bringe rocken ut til et hvitt
publikum et år eller to senere.
Hans Petter Nenseth
2010-01-18 09:45:58 UTC
Post by Geir Hongrø
[...]
Du nærmer deg farlig Sigvald her, Geir? Håper at månen er en grønn ost
og mener hvite er viktigere enn negre?

Buddy Holly var _langt_ unna Elvis i stil i mine ører, og jeg hører
gjerne på begge.

Nå var det nok flere enn Elvis og Buddy Holly som dro igang rocken,
men jeg mener bestemt at Elvis (og gjerne apparatet rundt ham) dro den
tyngste børen slik det var. Vi kunne gjerne spekulere i hva som hadde
skjedd med musikkhistorien uten Elvis - men det er like fåfengt som å
diskutere verdenshistorien uten Hitler.
Elvis er der, uansett om man liker det eller ikke. Samme med KISS
forresten, selv om de overhodet ikke har noen (positiv) betydning for
musikkens utvikling. Det er fyllstoff på samme nivå som Michael
Bolton, Celine Dion, Scorpions, Europe, slike ting.

Jeg er klar over at du mener at en artist skal skrive, fremføre og
produsere alt selv for å fortjene respekt, jeg mener det er bullshit.
OK, kanskje man kan kalle Brian Wilson flinkere enn Elvis fordi Brian
gjorde så mye selv, men isolert sett blir ikke musikken bedre av det.

Sputnik skriver og spiller sangene sine selv, Elvis gjorde ikke.
Ifølge deg skal da Sputnik være bedre enn Elvis.
kom deg vekk før det er for sent
Dag-Erling Smørgrav
2010-01-18 12:06:25 UTC
Sputnik skriver og spiller sangene sine selv, Elvis gjorde ikke.
Sannhet med modifikasjoner. Han skrev minst én låt selv: "Love me
Tender" (*spy*).

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Dag Fjellby
Dag Fjellby
Geir Hongrø
2010-01-18 14:04:14 UTC
Sannhet med modifikasjoner.  Han skrev minst én låt selv: "Love me
Tender" (*spy*).
Han var kreditert som co-opphavsmann, men det var kun et trick. Han
var ikke med på å skrive låta.
Dag-Erling Smørgrav
2010-01-18 15:12:57 UTC
Post by Geir Hongrø
Post by Dag-Erling Smørgrav
Sannhet med modifikasjoner. Han skrev minst én låt selv: "Love me
Tender" (*spy*).
Han var kreditert som co-opphavsmann, men det var kun et trick. Han
var ikke med på å skrive låta.
Hrm, det var ikke det jeg husket, men Wikipedia er enig med deg, og
Wikipedia tar aldri feil.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Lars Haugseth
2010-01-18 15:27:00 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Geir Hongrø
Post by Dag-Erling Smørgrav
[...]
Det hender en sjelden gang at Wikipedia og virkeligheten ikke stemmer
overens, men det er kun i tilfeller der det er noe alvorlig galt med
virkeligheten.
Lars Haugseth
Geir Hongrø
2010-01-19 03:46:26 UTC
Post by Lars Haugseth
Det hender en sjelden gang at Wikipedia og virkeligheten ikke stemmer
overens, men det er kun i tilfeller der det er noe alvorlig galt med
virkeligheten.
Wikipedia er kronisk upålitelige i alle kontroversielle spørsmål, type
politikk, religion o.l.
Men når det gjelder musikk er den absolutt uvurderlig.
Geir Hongrø
2010-01-18 14:03:33 UTC
Du nærmer deg farlig Sigvald her, Geir? Håper at månen er en grønn ost
og mener hvite er viktigere enn negre?
Det er ingen tvil om at det å bringe rocken ut til et hvitt og ganske
rasistisk amerikansk publikum var viktig for rockens utbredelse den
gangen. En svart artist ville dessverre aldri kunnet blitt
masseeiendom på 50-tallet. Og det var jo det som var Elvis' viktigste
rockehistoriske funksjon - å bringe "svart" musikk ut til et hvitt
publikum.
Per Rannug
2010-03-03 17:31:07 UTC
"Sigvald" <***@yahoo.no> wrote in message news:a84d33f1-1e9b-4fe9-a9a6-***@26g2000yqo.googlegroups.com...
[...]

Sigvald

Det er 2 dødsfall her i verden som har gjort inntrykk på meg -
nemlig John Lennon og Steve Irwin. Lennon ble skutt, og det gjorde
meg vondt å få høre dette på nyhetene. Elvis har jeg imidlertidig
aldri brydd meg om.

Per R
ex_
2010-03-09 16:45:48 UTC
Post by Per Rannug
[...]
Må bare - helt personlig - få føye til George Harrison og Rick Wright. I
begge tilfeller ble det litt "pauseknapp" når jeg fikk høre om dødsfallene.

\\ex
Per Rannug
2010-03-17 21:29:03 UTC
Post by ex_
Post by Per Rannug
[...]
Å ja - herved støttes! Klart vi savner disse også!

Per R