narkive is for sale. (interested) / (dismiss)
Magnus Carlsen - verdensener i sjakk!
2010-01-02 23:36:11 UTC
Jeg gleder meg over hans prestasjoner. Det jeg ikke forstår er hvorfor
du finner det nødvendig å si at du ikke ville syntes det var like stor
stas dersom han var russer med norsk pass (som jeg mistenker for å
være en hentydning til en annen person som har gjort det bra i det
siste).
Er det Alexander Rybak du sikter til?
I så fall kan jeg berolige dere. Jeg tenkte overhodet ikke på ham. Jeg
tenkte *kun* på at russerne dominerer innen sjakken og at en dyktig
sjakkspillende utlending med norsk pass derfor med størst
sannsynlighet ville ha vært russer. I en annen tråd vil dere da også
finne at jeg i klare ordelag har *forsvart* Rybak og hans flotte
innsats for Norge (jeg har bl.a. vist til tradisjonene fra Elisabeth
Andreasson og Fionnuala Sherry). Jeg trodde forøvrig dere visste at
artistenes pass ikke betyr noe i MgP. Rybak kunne representert Norge
også med Hviterussisk pass. Det er imidlertid Carlsens pass som er
avgjørende for at det står (NOR) bak hans navn i FIDEs ranking. Mitt
poeng (som dere helt synes å ha gått glipp av) er at det er lov å
glede oss over at Carlsen ikke bare er norsk i navnet, men også i
gavnet.

Sigvald
C Lund
2010-01-02 23:40:54 UTC
In article
Post by Sigvald
Mitt
poeng (som dere helt synes å ha gått glipp av) er at det er lov å
glede oss over at Carlsen ikke bare er norsk i navnet, men også i
gavnet.
Hvilken rolle spiller da det?
C Lund