narkive is for sale. (interested) / (dismiss)
Ventetiden er over!
2009-10-05 17:34:25 UTC
Så er det endelig her - det som for et utall rockeinteresserte er den
mest etterlengtede utgivelsen på denne siden av tusenårsskiftet - det
nye albumet fra KISS: Sonic Boom! Etter mitt eget skjønn holder
albumet så avgjort mål! Personlig holder jeg det for å være den
desidert beste utgivelsen siden det nevnte tusenårsskiftet. Les mer
her:
http://www.nrk.no/pyro/kiss-sonic-boom-under-fan-lupen/
Og her:
http://www.kissonline.com/

Merk at mange av anmelderne påpeker at albummet gir klare
assosiasjoner til gullalderen på 1970- og 1980-tallet - hvilket vel må
sies å være litt av et kvalitetsstempel?

Også anerkjente rockeikoner som Paul Stanley og Gens Simmons anbefaler
alle å kjøpe dette albumet!

Konklusjon:
Løp og kjøp (evt. log deg inn på nettbanken og kjøp)!!!

2009-10-05 17:54:56 UTC
Her kan dere se Paul Stanløey og gitarist Tommy Thayer kommentere
albumet låt for låt:

Del 1:
http://www.roadrunnerrecords.co.uk/page/News?news_id=83484
Del 2:
http://www.roadrunnerrecords.co.uk/page/News?news_id=83575

2009-10-05 19:01:26 UTC
http://www.musikkavisen.no/
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
Squiizer
2009-10-05 19:24:04 UTC
[...]
Last den ned her, til 0,50 $ (ca 2,70,- NOK er den trolig verdt :o)

http://mp3fiesta.com/sonic_boom_album252353/
Squiizer
Hans Petter Nenseth
2009-10-05 18:38:31 UTC
http://www.vg.no/musikk/
http://www.dagbladet.no/kultur/
http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/
Post by Sigvald
Etter mitt eget skjønn holder albumet så avgjort mål!
Personlig holder jeg det for å være den
desidert beste utgivelsen siden det nevnte tusenårsskiftet.
Selvfølgelig. Hvordan hadde livet ditt blitt om heltene ikke
innfridde? Derfor er det å si at det holder mål det eneste
alternativet for deg.
Post by Sigvald
Merk at mange av anmelderne påpeker at albummet gir klare
assosiasjoner til gullalderen på 1970- og 1980-tallet - hvilket vel må
sies å være litt av et kvalitetsstempel?
Er det et kvalitetsstempel at Vigrid gir klare assosiasjoner til
nazismen?
Post by Sigvald
Også anerkjente rockeikoner som Paul Stanley og Gens Simmons anbefaler
alle å kjøpe dette albumet!
De anbefaler sitt eget produkt? Da _må_ det være bra, noe slikt har
jeg faktisk aldri hørt om før.

Uansett, god jul.
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
C Lund
2009-10-06 07:16:05 UTC
In article
Post by Sigvald
[...]
Hva har dette med politikk å gjøre? Jeg bare spør.
Post by Sigvald
[...]
Nei takk. Jeg har aldri vært tilhenger av fjøs-rock.
C Lund
Sigvald
2009-10-06 16:15:43 UTC
Post by C Lund
Hva har dette med politikk å gjøre? Jeg bare spør.
Dette er for mange en nyhet av allmenn interesse, på samme vis som
Alexander Rybaks seier i MgP i mai og Michael Jacksons død i juni.
2009 er i sannhet et år preget av store nyheter i musikkens verden.

Her kan dere forøvrig se den offisielle nettsiden for Sonic Boom:
http://kissonline.com/sonicboom/

En annen gladnyhet er at Peter Criss kommer med et nytt rockealbum i
april 2010. Bl.a. med gitarlegenden Richie Scarlett (kjent fra
Frehley's Comet) på bassgitar. Før den tid kommer det også et nytt
album fra en annen gitarlegende - Bruce Kulick - det skal hete BK3
(hans tredje solo-album). Rockeinteresserte har med andre ord fortsatt
mye å glede seg til - det eneste mange nå nok vil savne er et nytt
album fra en tredje stor gitarist Vinnie Vincent.

Sigvald
Dag Fjellby
2009-10-06 16:49:29 UTC
On 6 Okt, 09:16, C Lund
Post by C Lund
[...]
Hold dette utenfor politikk gruppen er du snill. Som nevnt -
dette har null og nix med politikk å gjøre!
Herre jemi! Gud gi meg styrke! :-()
Dag Fjellby
C Lund
2009-10-07 07:54:31 UTC
In article
Post by Sigvald
Post by C Lund
Hva har dette med politikk å gjøre? Jeg bare spør.
Dette er for mange en nyhet av allmenn interesse,
Egentlig ikke.
Post by Sigvald
på samme vis som
Alexander Rybaks seier i MgP i mai og Michael Jacksons død i juni.
Også totalt uinteressante hendelser.
Post by Sigvald
[...]
Det blir som om jeg skulle pludre om de nye utgivelsene til Die Form, Laibach, og KMFDM på NSPD.
C Lund
Frank R. Andersen
2009-10-06 15:54:15 UTC
[...]
De som virkelig er rockeinteresserte, og velger å høre på kvalitetsrock, har
nok ikke akkurat ventet på denne utgivelsen. Men hvis du har glede av å høre
på noen sminkede lite musikalske fyrer, så gjerne for meg. Kos deg du, så
koser jeg meg med litt mer avansert rock, fremført av folk som virkelig kan
spille.

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4484 (20091006) __________

http://www.eset.com
Dag-Erling Smørgrav
2009-10-06 16:01:24 UTC
[x-fut: no.kultur.musikk.diverse]
Men hvis du har glede av å høre på noen sminkede lite musikalske
fyrer, så gjerne for meg. Kos deg du, så koser jeg meg med litt mer
avansert rock, fremført av folk som virkelig kan spille.
AC/DC? :)

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Frank R. Andersen
2009-10-06 20:40:58 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
[...]
Det får i så fall stå for din regning...

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4485 (20091006) __________

http://www.eset.com
Dag-Erling Smørgrav
2009-10-06 22:09:21 UTC
Post by Frank R. Andersen
Post by Dag-Erling Smørgrav
[ikke KISS]
AC/DC? :)
Det får i så fall stå for din regning...
Du leser ikke nok tegneserier.

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Frank R. Andersen
2009-10-07 18:55:36 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Frank R. Andersen
Post by Dag-Erling Smørgrav
[ikke KISS]
AC/DC? :)
Det får i så fall stå for din regning...
Du leser ikke nok tegneserier.
DES
--
Bare Donald....

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4488 (20091007) __________

http://www.eset.com
Dag-Erling Smørgrav
2009-10-07 19:03:13 UTC
Post by Frank R. Andersen
Post by Dag-Erling Smørgrav
Post by Frank R. Andersen
Post by Dag-Erling Smørgrav
[ikke KISS]
AC/DC? :)
Det får i så fall stå for din regning...
Du leser ikke nok tegneserier.
Bare Donald....
Hovedpersonene i Pondus har en evig krangel gående om fotball og rock.
Jokke heier på Leeds og digger KISS, mens Pondus heier på Liverpool og
digger AC/DC.

Du er kanskje ikke Liverpool-fan heller? :)

DES
Dag-Erling Smørgrav - ***@des.no
Hans Petter Nenseth
2009-10-07 19:17:08 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Hovedpersonene i Pondus har en evig krangel gående om fotball og rock.
Jokke heier på Leeds og digger KISS, mens Pondus heier på Liverpool og
digger AC/DC.
Når det gjelder teorier, jeg har en sterk fornemmelse av at
foppallfans ikke er spesielt kritiske til hva de hører på. Selv om
AC/DC jo til tider kan være gøy.
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
Frank R. Andersen
2009-10-08 16:09:12 UTC
Post by Dag-Erling Smørgrav
Du er kanskje ikke Liverpool-fan heller? :)
DES
--
Ikke spesielt interessert i fotball :)

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4490 (20091008) __________

http://www.eset.com
Sigvald
2009-10-06 16:22:58 UTC
Post by Frank R. Andersen
[...]
Det du, og mange andre, synes å glemme er at KISS består av høyst
kompetente, komplette rockeartister. Samtlige medlemmer både synger,
spiller og skriver nytt materiale. Mange andre band (f.eks. AC/DC og
Twisted Sister) har vokalister som øyensynlig ikke kan spille noe
instrument og gitarister/trommeslagere som like lite synes å kunne
synge. I mange band er det også ofte bare en eller få som skriver
materialet. Konklusjonen er derfor at KISS er komplett band på linje
med f.eks. The Beatles - hvilket tilsier kvalitet.

Sigvald
Dag Fjellby
2009-10-06 16:50:40 UTC
On 6 Okt, 17:54, "Frank R. Andersen"
Post by Frank R. Andersen
[...]
Det ante meg at det ikke stod så bra til, men har det rablet
helt for deg nå?
Dag Fjellby
Hans Petter Nenseth
2009-10-06 19:40:18 UTC
Det du, og mange andre, synes å glemme er at KISS består av høyst
kompetente, komplette rockeartister.
Ikke alle er enige med deg om det. Kiss er mest show og sirkus, og det
vet du.
Post by Sigvald
Samtlige medlemmer både synger, spiller og skriver nytt materiale.
Det gjør CowboyLayla og.
Post by Sigvald
Mange andre band (f.eks. AC/DC og
Twisted Sister) har vokalister som øyensynlig ikke kan spille noe
instrument og gitarister/trommeslagere som like lite synes å kunne
synge.
Ja, The Who og Led Zeppelin faller i denne kategorien, faktisk.
Post by Sigvald
I mange band er det også ofte bare en eller få som skriver
materialet. Konklusjonen er derfor at KISS er komplett band på linje
med f.eks. The Beatles - hvilket tilsier kvalitet.
Ikke alle mener Richard Starkey kan synge...

Hva artister selv mener de kan er ikke noe kvalitetsstempel.

Beatles besto av fire ikke veldig dyktige musikere som en fra før
genial produsent turte å satse på, fordi han så talentet deres, og ga
dem muligheten til å utvikle seg. Jeg tviler på at Beatles hadde vært
det de er uten George Martin.

Jeg mener å huske at Paul McCartney og Ringo har fått priser for det
de har gjort som instrumentalister, og at de fikk Grammy for "Let it
be", ellers utmerket de seg ikke spesielt som musikere, det var
helheten som var det viktige. Som liveband var de helt elendige - kan
nok sammenliknes med Kiss i studio...
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
h runderheim
2010-01-14 15:06:28 UTC
[...]
Oppdaget denne tråden v en tilfeldighet her.Disse betraktningene
underskriver i alle fall jeg. Det er nå også det som kommer fram i
diverse dokumentarer osv.

Får lyst til å føye til litt. Jeg har drevet med musikk selv gjennom
tidene og tjent en god del penger på det som dansemusiker uten å " kunne
spille " - i den betydningen mange legger i det.

Men som dansemusiker funket det utrolig bra. Det har noe med trøkk,
timing, anslag på gitaren, spilleglede og samkjøring av orkesteret som
enhet. Dette var faktisk nøkkelfaktorer i The Beatles sin suksess også.

De grupper som får rytmen til å bevege seg rundt spissen på den høyre
trommestikka slik Beatles gjorde det, gjør det gjerne rimelig bra. Dette
bildet som jeg bruker, ser vel latterlig ut for enkelte, men det er
utrolig mye sant i det. De som driver med slikt vil nok kanskje skjønne
det,- og de vil også vite at der er ingen snarvei dit. Det er ogspå
derfor så få som gir seg i kast med å spille de mest kjente Beatles
sangene. De "greier " det ikke. Disse sangene funker bare ikke uten
spesielt god kontroll med takten og timingen av instrumenter og kanskje
spesielt sangen.

Ta med komponering av iørefallende melodier og dyrisk bra to- og
trestemt sang foredlet gjennom mange års slit som musikere uten å komme
noen særlig vei- OG hjerte/ smerte/love og veldig bra utseende og
scenetekke.

John Lennons rytmegitarspilling kan man studere f.eks på You Tube. Det
er funksjonelt i sammenheng med orkesteret og bygger 100% opp om de
faktorene som er nevnt over. Det er ikke vanskelig å kopiere dersom man
er rytmegitarist og samarbeidende orkestermedlem i hodet. 80-90 % av
flinkisene som imponerer med kjappe skalaer og improvisasjoner KAN bare
ikke slikt. Dette hører man tydelig når de tar noen anslag. I
orkestersammenheng blir gitaronani sjelden en suksessfaktor.

Så kan man spørre : Hva så med f.eks med mer "rolig" musikk slik som
Pink Floyd ? Der har jeg ikke svar. Der er det nok andre suksessfaktorer
som er til stede som i alle fall ikke jeg kan analysere på samme måte.

- og Kiss ? Har hørt endel bra av de også. De er jo ellers veldig
bevisste på sine sentrale suksessfaktorer. De prøvde jo en periode å
spille uten sminke og sirkus, men det gikk jo ikke.

mvh
hr
Hugo Sánchez Policarpo
2010-01-14 23:12:12 UTC
Post by h runderheim
Får lyst til å føye til litt. Jeg har drevet med musikk selv gjennom
tidene og tjent en god del penger på det som dansemusiker uten å " kunne
spille " - i den betydningen mange legger i det.
Er usikker paa hva der menes med dette. Behersker du ett
eller flere instrumenter eller ikke?
Post by h runderheim
Men som dansemusiker funket det utrolig bra. Det har noe med trøkk,
timing, anslag på gitaren, spilleglede og samkjøring av orkesteret som
enhet. Dette var faktisk nøkkelfaktorer i The Beatles sin suksess også.
Fint aa ha ambisjoner, men en smule bakkekontakt skader
heller ikke.
Post by h runderheim
[...]
Dette gjelder generelt for all musikk og er naturligvis ikke
spesifikt for komposisjonene til Lennon/McCartney.
Post by h runderheim
[...]
I deres samtid var der en hel horde av band som spilte
tilsvarende musikk og mange var antagelig baade dyktigere
musikere og hadde muligvis bedre laater, men det er noe med
aa vaere paa riktig sted til riktig tid og treffe de riktige
menneskene/kontaktene.

Dersom deres utseende var avgjörende for deres suksess maa
de kun ha opptraadt for blinde/svaksynte. Det er det sykeste
argument for The Beatles suksess jeg noensinne har sett paa
trykk.
Post by h runderheim
[...]
Avansert gitarspill er det ikke, det er riktig, men det
funker godt i den settingen.
Post by h runderheim
[...]
Hva? Er litt usikker paa hva du mener med det ovenstaaende.
Dersom man behersker "kjappe skalaer og improvisasjoner" er
man ubrukelig i et band? Hva er det egentlig du har rökt?

Kjenner du til John Petrucci?
http://www.johnpetrucci.com/

Jeg tror han uten problemer kan spille John Lennon, men det
er ikke hans normale oppgaver i de bandene han spiller i,
men tro det eller ei, han fungerer aldeles udmerket i
bandsammenheng selv om han baade kan improvisere og spille
hurtige skalaer. Sjekk ham i en video her:
http://progblogprog.blogspot.com/
Post by h runderheim
Så kan man spørre : Hva så med f.eks med mer "rolig" musikk slik som
Pink Floyd ? Der har jeg ikke svar. Der er det nok andre suksessfaktorer
som er til stede som i alle fall ikke jeg kan analysere på samme måte.
Paa samme maate som hva? Dine analyser koker ned til at
dersom man ikke kan spille er det absolutt intet hinder for
at man kan gjöre stor suksess i danseband eller The Beatles.
/Kan/ man derimot spille, er man ubrukelig i danseband eller
The Beatles, for den sags skyld.

At det overgaar din fatteevne at et band som Pink Floyd kan
ha suksess kommer jo ikke akkurat som noen bombe etter aa ha
lest dine "analyser".
Post by h runderheim
- og Kiss ? Har hørt endel bra av de også.
Du sier ikke det...
Post by h runderheim
De er jo ellers veldig
bevisste på sine sentrale suksessfaktorer. De prøvde jo en periode å
spille uten sminke og sirkus, men det gikk jo ikke.
Kan du begripe hvorfor...
--
Hugo

ºººINSERT PORN MUSICººº
Dag Fjellby
2010-01-15 11:29:25 UTC
[.....]
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Post by h runderheim
- og Kiss ? Har hørt endel bra av de også.
Du sier ikke det...
LOL Jeg er enig i alt du skriver her Hugo, men for all del,
la folket ha dansebandene for seg selv.
Post by h runderheim
De er jo ellers veldig
bevisste på sine sentrale suksessfaktorer. De prøvde jo
en periode å
spille uten sminke og sirkus, men det gikk jo ikke.
Kan du begripe hvorfor...
*Det* er jaggu et mysterium!
Dag Fjellby
h runderheim
2010-01-16 12:38:52 UTC
Dag Fjellby skreiv:

Dette svaret er til begge musikkekspertene som har svart på det jeg
skrev. Svarene er som forventet. Man vrir og vrenger på det som skrives
så godt man kan. John Petrucci? Nei - ikke peil. Musikksmaken er jo
like forskjellig som menneskene.

Det jeg prøver å skrive om, er enkelte fellestrekk som jeg mener å ha
funnet ved slikt som får stor popularitet. Jeg har noen tilsvarende
betraktninger om suksessfaktorer gjeldende for Elvis Presely. Men
kanskje jeg skulle invitere dette panelet til å komme med forslag ?
Man signaliserer jo ganske høy kompetanse på området.

Vedr. Vikingarnanana-musikk så haater jeg den musikken med noen få
unntak. Men, man trenger ikke å bevege seg lenger utover i sjangeren enn
til enkelte gode sanger av Ole Ivars (spes. noen av de beste tekstene og
vokal-framføringen )og Sven-Ingvars for å finne noe som er bra.

" Alle " har greie på musikk, men få kan spille. Det er ok og helt
"naturlig". Ikke alle kan strikke eller male heller. Musikk er jo en
sentral del av tilværelsen for menneskeheten. Dette tok bl.a. George
Martin (produsent, Beatles) opp på veldig god måte i en dokumentarserie
som gikk på TV for noen år siden.

he he - og " alle " er eksperter på bilkjøring selv om praksis viser
noe annet. ( Ca 85% av bilistene i Norge ser f.eks. ut til å være
overbevist om at den tryggeste plass er _rett_ bak bilen foran selv om
disse to bilene skulle være helt alene i området.) Dette selv om
statistikken viser at ulykke nr1 er påkjørsel bakfra. Verden gjentar
seg. Vi lærer ikke. Strindberg sammenlignet menneskeheten med maur i en
glassbolle som av og til lykkes å kravle langt oppover langs sidene, men
alltid ramlet ned igjen.
Hugo Sánchez Policarpo
2010-01-16 16:01:17 UTC
Post by h runderheim
Dette svaret er til begge musikkekspertene som har svart på det jeg
skrev. Svarene er som forventet. Man vrir og vrenger på det som skrives
så godt man kan.
"Musikkekspertene"? Jeg faar atter en gang
Sigvaldassosiasjoner av det du skriver. Jeg er langt fra
noen musikkekspert og jeg tror heller ikke Fjellby anser seg
som annet enn litt over gjennomsnittet interessert, men han
kan jo selv klargjöre.
Post by h runderheim
John Petrucci? Nei - ikke peil. Musikksmaken er jo
like forskjellig som menneskene.
Ok, og som jeg ser er du heller ikke interessert i aa finne
det ut.
http://www.johnpetrucci.com/
Post by h runderheim
Det jeg prøver å skrive om, er enkelte fellestrekk som jeg mener å ha
funnet ved slikt som får stor popularitet. Jeg har noen tilsvarende
betraktninger om suksessfaktorer gjeldende for Elvis Presely.
Publisér det! Jeg har store forventninger til hva som maate
komme.
Post by h runderheim
Men
kanskje jeg skulle invitere dette panelet til å komme med forslag ?
Man signaliserer jo ganske høy kompetanse på området.
Du verden hvilke slutninger du trekker. Du maa gjerne ha
dine forestillinger om suksessoppskrifter, det var ikke
/det/ som var aarsaken til mitt svar. Du skrev noe merkelig
om Pink Floyd som har suksess paa tross av at de ikke passer
inn i din oppskrift paa hvordan det skal gjöres i tillegg
til dette:

Post by h runderheim
[...]
Sukk... At /du/ mener det er bra er ikke synonymt med at det
/er/ bra.
--
Hugo

ºººINSERT PORN MUSICººº
Dag Fjellby
2010-01-16 16:40:17 UTC
Post by h runderheim
[...]
Jeg også.
[...]
Jeg? Jeg er ingen musikkekspert, men er intressert i musikk
som gir meg noe når jeg lytter. Danseband skyr jeg som
pesten, rett og slett fordi jeg ikke liker denslags!
Post by h runderheim
[...]
Jeg vil tippe at en fyr med _slik_ musikksmak, aldri vil gå
inn på den linken - og om han gjorde det ville han sikkert
lynraskt manøvrere seg vekk fra den.
Post by h runderheim
[...]
ROTFL
Post by h runderheim
[...]
Liker man ikke "den slags" musikk, liker man ikke Pink Floyd
heller, så enkelt er det.
[...]
100 % enig!
Post by h runderheim
[...]
Vel, når man liker Ole Ivars, kan man ikke forvente at fyren
skal like John Petrucci, Pink Floyd og annen
symphonisk/progressive musikk. *Akk og ve* !
Dag Fjellby
h runderheim
2010-01-16 19:26:07 UTC
Post by Dag Fjellby
Jeg også.
Jeg tror ikke dere to fyrer skjønner bæret av det dere leser her.
Post by Dag Fjellby
Jeg vil tippe at en fyr med _slik_ musikksmak, aldri vil gå
inn på den linken - og om han gjorde det ville han sikkert
lynraskt manøvrere seg vekk fra den.
Og hva vet du om min musikksmak ?? Det var du som nevnte
dansebandmusikk. Jeg pratet litt rundt det som svar på at du nevnte det.
Post by Dag Fjellby
Vel, når man liker Ole Ivars, kan man ikke forvente at fyren
skal like John Petrucci, Pink Floyd og annen
symphonisk/progressive musikk. *Akk og ve* !
Jeg "liker" Arve Tellefsen. Hva får du ut av det ? Og jeg har brukt
endel tid på å jobbe med introen til " Wish you were here" Hva får du ut
av det ? Om jeg "liker" SYMPHONISK/PROGRESSIVE MUSIKK vet jeg ikke.

mvh
hr
Jan BM
2010-01-17 03:18:45 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Ikke noe å bry seg om den slags prat, dansemusikk kan være knallbra, her
er eksempel på fantastisk eksempel på slikt. Religiøst er det også,
sikkert, kanskje. Walking on the Water.

hr
Dag Fjellby
2010-01-17 09:06:13 UTC
Post by h runderheim
Post by Dag Fjellby
Jeg også.
Jeg tror ikke dere to fyrer skjønner bæret av det dere
leser her.
Jo da, det er bare du som ikke husker hva du skriver :)
Post by h runderheim
Post by Dag Fjellby
[...]

Det var *du* som nevnte Ole Ivars. Da slo det ut på
mentometerknappen min her.
Post by h runderheim
Post by Dag Fjellby
[...]
At du liker klassisk musikk også. Arve Tellefsen er meget
dyktig!
Post by h runderheim
Og jeg har brukt
endel tid på å jobbe med introen til " Wish you were here"
Hva får du
ut av det ?
Det kan jeg fortelle deg etter å ha hørt introen.
Post by h runderheim
Om jeg "liker" SYMPHONISK/PROGRESSIVE MUSIKK vet jeg ikke.
Du - hør her: La oss slutte å krangle. Denne gruppen er
selvsagt til for alle, med hver sin forskjellige musikksmak.
Det _er ikke_ slik at her kan man bare diskutere
progrock/musikk. Men, siden det er så laber aktivitet her,
har det blitt slik i det siste. (Personlig hører jeg på jazz
og klassisk musikk også - av og til).
Jeg vil gjerne ønske velkommen alle som liker hva som helst,
inklusive deg. Når det gjelder ditt forhold til dansemusikk,
okey...sikkert mye bra musikk av det slaget også, men jeg
liker ikke den formen for musikk. Er vi enige nå?
Dag Fjellby
Shapescare

Er det rart det er krig her i verden?
Dag Fjellby
2010-01-17 09:17:44 UTC
Post by Shapescare
Post by Dag Fjellby
[...]
Nei. Absolutt ikke! :)
Dag Fjellby
Harald Mossige
2010-01-17 09:46:02 UTC
Post by Dag Fjellby

Post by h runderheim
Om jeg "liker" SYMPHONISK/PROGRESSIVE MUSIKK vet jeg ikke.
Du - hør her: La oss slutte å krangle. Denne gruppen er
selvsagt til for alle, med hver sin forskjellige musikksmak.
Kranglefanter:
Ver klar over at tråden er x-posta til tri grupper. Der er sikkert ingen
som protesterer dersom de held krangelen innanfor bare eigruppe, helst
ei relevant gruppe ;-(

HM
Dag Fjellby
2010-01-17 09:54:36 UTC
Harald Mossige wrote:

[...]
Post by Harald Mossige
[...]
Ingen som protesterer om du siterer litt bedre heller, men
du har rett. Jeg så ikke at den var krysspostet til så mange
grupper.

[klipp]
Dag Fjellby
h runderheim
2010-01-16 19:06:56 UTC
Post by h runderheim
[...]
Interessert ? he he
Du får vente i spenning.
Du skrev noe merkelig om Pink Floyd som har
suksess paa tross av at de ikke passer inn i din oppskrift paa hvordan
Du burde prøve å pusse brillene. Jeg tror at du rett og slett ikke
skjønner det du leser. Her er det jeg skrev :
[...]
Jeg sier som deg, sukk ... - leste du ikke dette, eller skjønte du ikke
det heller? : " Musikksmaken er jo like forskjellig som menneskene. "

Å slå fast at noe _er _ bra blir verre.Hvordan ser du for deg at det
skal gjøres ?
Hugo Sánchez Policarpo
2010-01-16 22:36:25 UTC
Post by h runderheim
Post by h runderheim
[...]
Det gjör jeg virkelig.
Post by h runderheim
[...]
Det er antagelig ganske mange som ikke skjönner det du
skriver siden det er usammenhengende og nesten surrealistisk
i sitt innhold. Jeg fristes igjen til aa spörre om hva det
egentlig er du har rökt?
Post by h runderheim
" Så kan man spørre : Hva så med f.eks med mer "rolig" musikk slik som
Pink Floyd ? Der har jeg ikke svar. Der er det nok andre suksessfaktorer
som er til stede som i alle fall ikke jeg kan analysere på samme måte. "
Nemlig. Se mitt förste tilsvar til ovenstaaende.
Post by h runderheim
Sukk... At /du/ mener det er bra er ikke synonymt med at det /er/ bra.>
Jeg sier som deg, sukk ... - leste du ikke dette, eller skjønte du ikke
det heller?
Jeg har i det lengste forsökt aa ta deg paa alvor og besvare
dine "analyser" seriöst, men der finnes naturligvis en
grense for hvor mye sludder man kan overse og hvor lenge man
orker aa jatte med en fremadstormende aspirant til Sigvalds
trone. Han har i det minste en slags underholdningsverdi.
Dine skriverier derimot...
Post by h runderheim
Å slå fast at noe _er _ bra blir verre.Hvordan ser du for deg at det
skal gjøres ?
Jeg siterer fra din surrealistiske posting og antar at den
gir svar paa ditt spörsmaal:

[...]

Jeg tror at jeg avslutter videre "diskusjon" med deg og lar
deg heller fortsette aa produsere usammenhengende/ulogiske
fraser og fraatse i danseband, Kiss og Elvis uten
innblanding fra meg. Dette er et univers jeg föler meg
ukomfortabel i.

Den Elvis-evalueringen skulle jeg forresten gjerne se. Jeg
antar at den er like hylende morsom som dine övrige
"analyser" om hvordan gjöre suksess som
"dansemusiker uten å " kunne spille "

Heftige saker!
--
Hugo

ºººINSERT PORN MUSICººº
h runderheim
2010-01-16 23:36:02 UTC
Det er antagelig ganske mange som ikke skjönner det du skriver siden det
er usammenhengende og nesten surrealistisk i sitt innhold. Jeg fristes
igjen til aa spörre om hva det egentlig er du har rökt?
" usammenhengende og nesten surrealistisk " Jeg har hørt at verden kan
oppleves slik for den som har tatt seg en blås -ja.
Post by h runderheim
[...]
Du evner altså ikke å se at dette kun er en innrømmelse av at der
selvsagt er mange suksessfaktorer som JEG ikke kan gjøre rede for - Det
er ingen vurdering av om Pink Floyd er BRA eller noen uttalelse om
hvorvidt om jeg "liker" det.
Post by h runderheim
Å slå fast at noe _er _ bra blir verre.Hvordan ser du for deg at det
skal gjøres ?
Jeg siterer fra din surrealistiske posting og antar at den gir svar paa
Nei. Du har ikke svart på sp.m. om hvilke objekive kriterier man skal ta
i bruk for å for å slå fast at et musikkstykke er "bra"

hr
Hugo Sánchez Policarpo
2010-01-17 00:19:42 UTC
Post by h runderheim
Jeg siterer fra din surrealistiske posting og antar at den gir svar
Nei. Du har ikke svart på sp.m. om hvilke objekive kriterier man skal ta
i bruk for å for å slå fast at et musikkstykke er "bra"
Jeg blir maallös stillet overfor en dumskap/idioti der ennu
ikke er funnet opp ord for aa beskrive.
--
Hugo

ºººINSERT PORN MUSICººº
h runderheim
2010-01-17 02:01:24 UTC
Jeg blir maallös stillet overfor en dumskap/idioti der ennu ikke er
funnet opp ord for aa beskrive.
Uff det hørtes trasig ut. Håper du får igjen stemmen din.

Jeg prøvde å si noe om hvorfor så mange liker å høre på x. Dette skjønte
dere ikke bæret av. Mitt forsøk på å si at jeg ikke kunne gjøre noe
liknende med Y ble misforstått i den retning at jeg ikke liker y.

hr
Jan Egloavdem
2010-01-16 20:46:32 UTC
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Sukk..
Ja sukk, noen som tror på at det finnes en spanjol har meninger utover
at det eksotisk med Ole Ivars mf?
Frank R. Andersen
2009-10-06 20:43:58 UTC
Det du, og mange andre, synes å glemme er at KISS består av høyst
kompetente, komplette rockeartister. Samtlige medlemmer både synger,
spiller og skriver nytt materiale. .......>
Sigvald
Det går ikke an å glemme noe som ikke eksisterer, det vil sammenblandingen
av kompetente rockeartister og Kiss. Den blandingen har aldri eksistert.
De bandene jeg foretrekker får Kiss til å fremstå som nybegynnere i
pubertetsalderen.

http://www.eset.com
Hans Petter Nenseth
2009-10-06 20:50:50 UTC
Post by Frank R. Andersen
[...]
Du er nokså altetende musikalsk, med andre ord. En god egenskap.
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
Frank R. Andersen
2009-10-07 18:59:10 UTC
Du er nokså altetende musikalsk, med andre ord. En god egenskap.
--
Jada, liker ganske mye forskjellig, men setter som krav en viss musikalsk
kvalitet, og Kiss oppfyller ikke det kravet.

http://www.eset.com
Hans Petter Nenseth
2009-10-07 19:27:49 UTC
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Jeg regner med at det du legger i kvalitet er det du liker, slik de
fleste andre gjør.
Jeg har ikke noe behov/krav selv for at det jeg liker på død og liv må
stemples som kvalitetsmusikk, det er viktigere at musikken gjør meg
glad.
Det er mye rart på iPoden min, som befinner seg i bilen, og avspilles
"at random".
Jeg har litt Beatles, selvfølgelig, masse ABBA, Pink Floyd (rått å
ligge på motorvei med taket nede i 150 og få "The great gig in the
sky" over høyttalerne), litt mer banale ting som Middle of the Road,
Andrews Sisters, Led Zeppelin, Clapton, Shakespears Sister (tar du
kombinasjonen mellom de tre siste?), Deep Purple, Bowie, Boppers,
Duffy, Elvis, Creedence, Teigen, Jethro Tull, Kinks, Little Willies,
Vonda Shepard, Smokie, Stones osv.
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
Frank R. Andersen
2009-10-08 16:17:26 UTC
Jeg regner med at det du legger i kvalitet er det du liker, slik de
fleste andre gjør.
Det er nok noe i det, men jeg liker også å høre på musikere som kan gjøre
litt mer ut av instrumentene sine, og som lager litt mer avansert musikk som
setter litt krav til meg selv når jeg lytter, f.eks. Dream Theater, Frank
Zappa (og ikke minst musikerne han hadde med seg, de ble det satt store krav
til), Spock's Beard, Ayreon, Transatlantic, Porcupine Tree ++ i "samme"
gate. Men jeg hører jo selvfølgelig på enklere ting også, Beatles (gamle
favoritter), Deep Purple, Uriah Heep osv.

http://www.eset.com
Dag Fjellby
2009-10-08 16:52:13 UTC
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv... og /det/ sier
_neigu_ ikke lite! :-) Btw: Hva synes du om Porcupine Tree
sin nye «The Incident»?
Dag Fjellby
Lars Haugseth
2009-10-08 23:41:30 UTC
Post by Dag Fjellby
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Den er kanonbra, synes jeg. Etter en god del gjennomhøringer
liker jeg den mye bedre enn FoaBP.
Lars Haugseth
Dag Fjellby
2009-10-09 07:36:43 UTC
On Fri, 09 Oct 2009 01:41:30 +0200, Lars Haugseth
Post by Lars Haugseth
Post by Dag Fjellby
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Jeg er ikke helt enig med deg der - enda :) Når sant skal sies har jeg
kun hørt gjennom «The Incident» 2 ganger, så jeg regner med at den vil
løsne etter hvert. CD 2 satt med en gang, men jeg har litt mer
problemer med CD 1. «The Incident» er jo noe mer komplisert enn
så den krever nok en god del mer av lytteren. På den annen side - slik
musikk - som blir bedre og bedre for hver gang man hører den, er også
den typen musikk man sjelden blir lei av å høre på.
Jeg skal ta den for meg skikkelig nå i helgen, så vil jeg tro at den
etter hvert sitter.
Dag Fjellby
Dag Fjellby
2009-10-09 19:24:13 UTC
Post by Lars Haugseth
Post by Dag Fjellby
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Jeg trekker tilbake det jeg sa. Plata en steinbra! Se hva jeg svarte
Hugo Sánchez Policarpo i msg id <***@mid.individual.net>
Dag Fjellby
Frank R. Andersen
2009-10-09 16:19:24 UTC
Jeg kunne ikke ha sagt det bedre selv... og /det/ sier _neigu_ ikke lite!
:-) Btw: Hva synes du om Porcupine Tree sin nye «The Incident»?
--
Dag Fjellby
Litt vanskelig å si foreløpig, har kun fått hørt den to ganger. Men så langt
høres det bra ut, regner med at det vikser mer etter hvert.

-Frank

__________ Information from ESET NOD32 Antivirus, version of virus signature database 4493 (20091009) __________

http://www.eset.com
Frank R. Andersen
2009-10-09 16:30:27 UTC
Post by Frank R. Andersen
Litt vanskelig å si foreløpig, har kun fått hørt den to ganger. Men så
langt høres det bra ut, regner med at det vikser mer etter hvert.
-Frank
Skulle stå "vokser", ikke "vikser"...

http://www.eset.com
Hugo Sánchez Policarpo
2009-10-09 18:33:24 UTC
Post by Frank R. Andersen
Litt vanskelig å si foreløpig, har kun fått hørt den to ganger. Men så
langt høres det bra ut, regner med at det vikser mer etter hvert.
Har ikke hört saa mange ganger paa den selv, men jeg merker
at dette (kanskje) har potensiale til aa bli stort naar jeg
har faatt höre mere og materialet har faatt sementert seg.

Enkelte partier er straalende, det kan man raskt fastslaa,
men andre partier virker litt "baktunge" i PT-sammenheng. De
er blitt mere dystre paa dette albumet og jeg mener at der
finnes mange andre band som gjör akkurat den
melankolitrippen mye bedre, som f.eks. Riverside. Men for
all del, jeg sitter og hörer paa PT naa, og plutselig merker
jeg at jeg lener meg tilbake og smiler fordi akkurat /det/
partiet de spilte der var da utrolig flott og bra utfört!

Tror ikke det tar mange lytninger innen jeg er
overbegeistret for dette deres verk ogsaa...
--
Hugo

ºINSERT PORN MUSICº
Dag Fjellby
2009-10-09 19:12:17 UTC
Post by Frank R. Andersen
[...]
Den har det! Nå har jeg lyttet gjennom den 5-6 ganger (2
ganger med hodetelefoner). Den begynner å gå seg til nå.
Låten "Time Flies" fra CD 1 er rett og slett genial. Den gir
meg klare assosiasjoner til Pink Floyd. Kanskje særlig fra
PF's "Animals" plate, men også litt fra The Wall og og
DSOTM.
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Enkelte partier er straalende, det kan man raskt fastslaa,
men andre partier virker litt "baktunge" i PT-sammenheng.
Enig, men det kommer seg. Trust me! :)
[...]
Nemlig. Og _det er_ ofte slik at album man ikke helt får
taket på med en gang, bare vokser og vokser. Jeg føler nå at
"The Incident" gjør nettopp det.
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Tror ikke det tar mange lytninger innen jeg er
overbegeistret for dette deres verk ogsaa...
Det tror jeg at jeg kan garantere 100% :)
Dag Fjellby
Hugo Sánchez Policarpo
2009-10-09 19:42:49 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Akkurat det slo meg og. Jeg tenkte at her har de blitt
inspirert av de store mestrene.
Post by Dag Fjellby
Nemlig. Og _det er_ ofte slik at album man ikke helt får
taket på med en gang, bare vokser og vokser. Jeg føler nå at
"The Incident" gjør nettopp det.
Jeg mener at det allerede har vokst her :)

PT kan helt sikkert feile, men jeg tror ikke de har gjort
saa alt for mye galt her. Det krever kun noen
gjennemlytninger. Dette vet man jo i utgangspunktet at ikke
er musikk som skal treffe umidddelbart fordi det ikke er
skrevet for aa bli "hits". Dette er mere varig materiale.
--
Hugo

ºINSERT PORN MUSICº
Dag Fjellby
2009-10-11 09:02:25 UTC
Post by Dag Fjellby
[...]
Det kan høres slik ut. Og - jeg sa i begynnelsen at jeg ikke
helt fikk tak i «The Incident» Det har jeg jammen fått nå.
Platen er helt suveren! Her fant jeg noe som underbygger
påstanden om at PT er inspirert av PF på «The Incident».
Spesielt på låten «Time Flies».

http://www.songmeanings.net/songs/view/3530822107858789810/
Post by Dag Fjellby
[...]
Ja - til de grader! :)
[...]
Korrekt. Jammen tok det mye lyttetid før denne satt, men nå
gjør den endelig det, og som du sier: Dette er varig
materiale, helt klart.
Dag Fjellby
Hans Petter Nenseth
2009-10-08 19:57:14 UTC
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Musikken setter ingen krav, du setter nok heller krav til deg selv og
ditt ønske om å forstå musikk. Kanskje fremfor å nyte den? Men vi har
jo forskjellige ører, forskjellige mål med å høre på musikk.

Jeg er og glad i musikks fravær innimellom.
--
Mennestet stammer fra apene
Noen stammer mer enn andre
C Lund
2009-10-07 07:55:19 UTC
In article
Post by Sigvald
Konklusjonen er derfor at KISS er komplett band på linje
med f.eks. The Beatles - hvilket tilsier kvalitet.
Nei. Bare.... nei.
C Lund
Per Rannug
2009-10-09 09:46:33 UTC
[...]