Ukens oppsummering
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-23 02:02:36 UTC
01 Galleon - Lullaby
02 Gazpacho - The Walk
03 GPS - The Objector
04 Initiation - Hyperbaric Flames
05 IQ - Frequency (WOW) Klassisk nydelig perfeksjonisme...
06 IQ - Harvest Of Souls (Utrolig vakkert)
07 IQ - Headlong (Lite aa tilföye her. Suverent)
08 IQ - Overture ( Jeg finner ikke flere superlativer)
09 Iris - Crossing The Desert
10 Iris - Tran De Vie
11 It Bites - The Tall Ships
12 Kaipa - Angling Feeling
13 Kaipa - The Weed Of All Mankind (WOW)
14 Kaipa - Where's The Captain (WOW WOW)
15 Karmakanic - Who's The Boss In The Factory (WWOOOWW)
Dette er bare utrolig bra. Finner ikke ordene for hvor bra jeg
synes dette er...
16 Lazuli - Cassiopée
17 Lazuli - En avant Doute (WOW)
18 Magnum - You'll Never Sleep
19 Metamorphosis - Hey Man (WooF)
20 Moongarden - Solaris
21 Moongarden - Sonya In search Of The Moon (YAY)
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Sigvald
2009-08-23 15:49:24 UTC
Disse listene dine viser ikke annet enn at du lever i din egen lille,
isolerte, elitistiske verden. Hadde du i større grad forholdt deg til
alminnelig musikk som folk flest har et forhold til, kunne du kanskje
også vært mer åpen for nye impulser som Alexander Rybaks "Fairytale",
Ace Frehleys "Outer Space" og den nye KISS-låten "Modern Day Delilah".

Sigvald
Hans Petter Nenseth
2009-08-23 17:35:21 UTC
Post by Sigvald
Disse listene dine viser ikke annet enn at du lever i din egen lille,
isolerte, elitistiske verden.
Hva viser de postingene du skryter av Kiss om, da?

Men det er interessant at du oppfatter de artistene som Hugo hører på
blant eliten innen musikk.
Post by Sigvald
[...]
Så du mener at andre skal like det du liker, men det er ikke så farlig
om du ikke liker det andre liker?

Jeg begynner å revurdere min oppfatning av det å slå folk som er
mindre enn meg - og du er mindre både fysisk og psykisk.
--
I dødsfilteret:
Elvekyllingen, Henry the teit, Stoned
Sigvald
2009-08-23 19:42:26 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Sigvald
Disse listene dine viser ikke annet enn at du lever i din egen lille,
isolerte, elitistiske verden.
Hva viser de postingene du skryter av Kiss om, da?
Kanskje at jeg lytter til musikk med et åpent sinn.
Post by Hans Petter Nenseth
Men det er interessant at du oppfatter de artistene som Hugo hører på
blant eliten innen musikk.
Det gjør jeg ikke. Derimot oppfatter jeg det den musikken han ramser
opp som lite allmenn - med andre ord mest for selvutnevnte elitister
som Hugo.
Post by Hans Petter Nenseth
Så du mener at andre skal like det du liker, men det er ikke så farlig
om du ikke liker det andre liker?
Nei, det er faktisk omvent. Jeg forsøker å forklare elitistene, med
Hugo i spissen, at det er vanskelig for meg å ta deres smalere musikk
på alvor, når han hele tiden rakker ned på musikk jeg forsøker å
trekke frem (jfr. Alexander Rybaks "Fairytale", Ace Frehleys "Outer
Space" og den nye KISS-låten "Modern Day Delilah").

Sigvald
Hans Petter Nenseth
2009-08-23 20:57:12 UTC
Post by Sigvald
Post by Hans Petter Nenseth
Hva viser de postingene du skryter av Kiss om, da?
Kanskje at jeg lytter til musikk med et åpent sinn.
Kanskje, men du avkrefter dette senere i innlegget ditt.
Post by Sigvald
Det gjør jeg ikke. Derimot oppfatter jeg det den musikken han ramser
opp som lite allmenn - med andre ord mest for selvutnevnte elitister
som Hugo.
Så musikk som er lite allmen (dvs utilgjengelig for deg) må man være
selvutnevnt elitist for å høre på?
Post by Sigvald
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Så folks mening om ting du liker er med på å bestemme hva du skal mene
om det andre liker. Åpent sinn my ass.
Post by Sigvald
(jfr. Alexander Rybaks "Fairytale", Ace Frehleys "Outer
Space" og den nye KISS-låten "Modern Day Delilah").
Prøv å trekke frem noe med anerkjent kvalitet, kanskje ting forandrer
seg.

Jeg fant ikke den Frehleylåta du nevner på Spotify, men den hostet opp
et par andre, så jeg valgte "Whats on your mind". Før jeg sier hva jeg
syns ønsker jeg din kommentar på låta.

Har du noen kommentar til musikken til noen av de følgende,
Gitarkameratene, både samlet og hver for seg, Ole Paus/Jonas Fjeld,
Jahn Teigen, DeLillos, John Lennon?
Hans Petter Nenseth
2009-08-25 20:57:49 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Jeg fant ikke den Frehleylåta du nevner på Spotify, men den hostet opp
et par andre, så jeg valgte "Whats on your mind". Før jeg sier hva jeg
syns ønsker jeg din kommentar på låta.
OK, du turte kanskje ikke å svare? Denne klisjelåta er i begynnelsen
preget av noen trommefillins som er så håpløst dårlige at den som er
ansvarlig for at låta er gitt ut i det hele tatt neppe kan bli tatt
særlig seriøs som musiker på noe plan.
Videre er teksten, vel, på et litt lavere nivå enn Love me do til
Beatles...
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-23 19:46:04 UTC
Post by Sigvald
Disse listene dine viser ikke annet enn at du lever i din egen lille,
isolerte, elitistiske verden.
Det er nok ganske mange flere enn meg som har et forhold til
disse jeg nevner. Progscenen er stor, vital og meget variert i
motsetning til ditt sterkt innsnevrede musikalske univers som
kjapt kan oppsummeres til Alstor Dancing paa 80-tallet, ESC og
Kiss.

At du med ditt ekstremt begrensede kjennskap til annet enn det
forannevnte i det hele tatt begynner aa kritisere andres
musikalske preferanser tyder paa at du ikke er skrudd helt
riktig sammen.
Post by Sigvald
[...]
De to sistnevnte har du nylig linket til og jeg er faktisk saa
"åpen for nye impulser" at jeg har lyttet til dem, men det var
bedrövelige saker og hva skulle det vaere som var "nye
impulser" i Kiss sitt utdaterte oppkok av puddelklisjéer
fremfört saa begredelig middelmaadig at det er en pine aa höre
paa?

Har du i det hele tatt forsökt aa lytte til noe av det /jeg/
har listet opp av musikk?
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Sigvald
2009-08-23 19:54:25 UTC
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Har du i det hele tatt forsökt aa lytte til noe av det /jeg/
har listet opp av musikk?
Det er vanskelig å lytte til artister som ikke finnes i min samling,
men jeg kjenner da til både Mike Oldfield og Pink Floyd. Men jeg har
bare deres mest kjente låter i min samling:
Mike oldfield - Moonlight Shadow
Pink Floyd - Another Brick in the Wall

Men kom du bare med links til online-utgaver av dine låter så skal jeg
alltids lytte litt til dem.

Sigvald
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-23 20:21:23 UTC
Post by Sigvald
Men kom du bare med links til online-utgaver av dine låter så skal jeg
alltids lytte litt til dem.
Her finner du en del...

http://www.progarchives.com/mediaPlayer.asp?sort=random
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Sigvald
2009-08-29 14:38:17 UTC
Post by Hugo Sánchez Policarpo
Her finner du en del...
http://www.progarchives.com/mediaPlayer.asp?sort=random
Nå har jeg lyttet til en del av dette, men kan dessverre ikke si at
jeg ble veldig imponert. Riktignok er det brukbare tendneser å spore i
mange av låtene, men etter min smak er det for mye instrumentalt og
for mye eksperimentering eller "instrumentjukking" om du vil. Det
siste gir seg tydelige utsalg i at mange av låtene er håpløst lange.
Skoleeksempelet på at forholdsvis korte låter kan fungere meget bra er
Melodi Grand Prix hvor det vel er en 3 minutters grense? Generelt kan
man si:
a) En god låt åpnes gjerne med et lett gjenkjennelig riff e.l. (f.eks.
"Smoke on the Water").
b) En god låt skal helst ha et fengende og lett gjenkjennelig refreng
tuftet på gode rim.
c) En god låt skal helst ikke vare mer enn toppen 4-5 minutter.

Sigvald
Hans Petter Nenseth
2009-08-29 14:46:08 UTC
Post by Sigvald
[...]
Tror du virkelig det var hensikten? Har du hørt om uttrykket perler
for svin?
Post by Sigvald
[...]
Nei, det kan man ikke si om en god låt, for det setter grenser for
kreativitet.
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-29 14:49:04 UTC
Post by Sigvald
[...]
Ok, du har gitt det det en sjanse og likte det ikke, Helt
greit, da kan vi diskutere mer saklig.

Jeg er nok ikke helt enig i dine kriterier for hva som gjör en
laat god, men det er en en smakssak.
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Frank R. Andersen
2009-08-29 17:30:33 UTC
Post by Sigvald
[...]
Korte låter med fengende refrenger fungerer nok sikkert bra for dere som
ikke greier å tolke noe annet. For oss andre er nok begrepet "gode låter" i
en helt annen musikalsk verden. Dette handler om å lytte til musikk og
forstå den musikken man lytter til.

-Frank
Hans Petter Nenseth
2009-08-29 17:41:41 UTC
Post by Frank R. Andersen
[...]
Hva legger du i det å "forstå" musikk?
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-29 18:23:54 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Hva legger du i det å "forstå" musikk?
Andersen har nok sin definisjon av dette, men for meg kan det
f.eks. vaere aa lytte til en lang komposisjon som kan
inneholde flere forskjellige partier som kan avvike relativt
mye fra hverandre, men som blir ved oppbyggning,
instrumentering, dynamikk og arrangementer en komplett helhet
som faktisk maa vaere slik for aa fungere som et fullstendig
verk. Man "forstaar" et musikkstykke naar man evner aa se/höre
helheten i det ferdige verket.
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Hans Petter Nenseth
2009-08-29 19:05:44 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
På linje med at man "forstår" et kunstverk, en elegant bil med sine
detaljer, eller et stilig menneske kledd i riktige farger, slike ting?
Det bøtter uansett ned til smak, gjør det ikke?

Jeg syns allikevel at Hr. Andersen setter seg på en minst like høy
hest som Sigvald i å skissere generelt hva som er bra og dårlig, i
motsetning til å fortelle hva man selv liker.

Når det gjelder bra/dårlig og Kiss; det er vel først og fremst
fremføringen som er mangelfull, og imaget som er syltynt og kunstig.
Det skulle vært morsomt å hørt hva andre, bedre artister kunne gjort
med noen av låtene deres. F.eks Pink Floyd og I was made for loving
you. Det er liten tvil om at det uansett hadde blitt bedre.

Rar kombinasjon? Vel, Dolly Parton har laget en høyst respektabel
versjon av Stairway to heaven.

Bette Midlers versjon av Beast of burden er et annet eksempel, her er
kopien langt bedre enn originalen, og ikke minst anerkjent av
originalgruppa.

At Maggie Reilly har laget en patetisk ny versjon av Moonlight Shadow
er et eksempel den andre veien.
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-29 22:31:46 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Nei, der er jeg fullstendig uenig. Jeg (i en tenkt situasjon)
kan udmerket godt skille mellom hva jeg ville ha gjort
annerledes der og der, selv om jeg kan anerkjenne resultatet
som straalende slik det fremstaar.
Post by Hans Petter Nenseth
Jeg syns allikevel at Hr. Andersen setter seg på en minst like høy
hest som Sigvald i å skissere generelt hva som er bra og dårlig, i
motsetning til å fortelle hva man selv liker.
Sigvald har i dag demonstrert hittil ukjente sider ved seg
selv ved faktisk aa lytte til det jeg linket til og fornuftig
forklart hvorfor dette ikke var hans greie. Det respekterer
jeg. Slik bör det debatteres.

Andersen sa vel kun at han foretrekker en annen type musikk
enn det Sigvald skisserte rammebetingelsene for. Höye hester
her blir litt "oppstyltet", synes jeg.

Det hersker vel ingen tvil om at ESC-musikk og den musikken
som den aktive prog/fusion-scenen produserer eksisterer i
totalt forskjellige muskalske galakser.
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Hadde vaert ubetalelig :)

Men hva med Kiss fremföre "Pigs on the Wing"?
Post by Hans Petter Nenseth
Rar kombinasjon? Vel, Dolly Parton har laget en høyst respektabel
versjon av Stairway to heaven.
Har hört den, og, vel...

Ville ikke ha betalt for den. Det er nemlig ikke slik at det
er susende bra fordi det du forventer skal bli en katastrofe
ikke /blir/ nettopp det. Aa prestere aa ikke gjöre en
anstendig versjon av slikt suverent materiale krever nesten en
uanstendig daarlig utöver for aa faa til.
Post by Hans Petter Nenseth
Bette Midlers versjon av Beast of burden er et annet eksempel, her er
kopien langt bedre enn originalen, og ikke minst anerkjent av
originalgruppa.
Denne er jeg enig i. Hennes versjon er den ultimate. Hennes
fremförelse av "The Rose" kan jo ogsaa röre en en granittblokk
til taarer. Bra film, forresten. Den damen er en vandrende
ressurs av talenter.
Post by Hans Petter Nenseth
At Maggie Reilly har laget en patetisk ny versjon av Moonlight Shadow
er et eksempel den andre veien.
Har hun laget en ny versjon? Originalen var jo nydelig og jeg
tror den betöd mye for mange Lennon-fans. Iallefall betyr den
mye for meg.
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Dag Fjellby
2009-09-14 07:34:12 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Helt enig! Men en lag komposisjon kan være meget bra, eller
dårlig. I mine år - hvor jeg har lyttet til musikk - må jeg
tilstå at jeg har hørt en del dårlige komposisjone også.
Dag Fjellby
Dag Fjellby
2009-09-14 07:40:31 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
[...]
Helt enig! Men en lang komposisjon kan være meget bra,
eller
dårlig. I mine år - hvor jeg har lyttet til musikk - må
jeg
tilstå at jeg har hørt en del dårlige komposisjoner også.
Beklager skriveleifene, de er rettet opp nå :)
Dag Fjellby
Frank R. Andersen
2009-08-30 07:34:30 UTC
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Frank R. Andersen
[...]
Det stikk motsatte av hva f.eks. Sigvald legger til grunn når han og andre
forsøker å fremheve musikk som er "bra". Sigvald med følge har ett eneste
kriterie: Salgstall. Det som selger mye og som alle andre kjøper må vel være
"bra" eller "god" musikk. De prøver ikke en gang å lytte til innholdet,
eller prøver å forstå hva de hører på.

-Frank
Hans Petter Nenseth
2009-08-30 07:57:03 UTC
Post by Frank R. Andersen
Post by Hans Petter Nenseth
Post by Frank R. Andersen
[...]
Detsyns jeg var et særdeles dårlig svar. Og det er sannsynligvis feil.
F.eks selger rap-musikk i bøtter og spann. Hendrix, Doors og Led
Zeppelin selger fortsatt bra, Beyonce selger bra. Her i Norge har
Lillebjørn Nilsen tidvis solgt svært bra, og sammen med sine venner i
Gitarkameratene. Åge Aleksandrsen har gode salgstall å vise til. Masse
av dette er sannsynligvis "dårlig musikk" ut fra politiske eller
rasemessige preferanser.

Hva legger du i å "forstå" musikk, uavhengig av å måtte ty til hva du
tror andres preferanser er? For jeg går ut fra du har dine egne
preferanser?
Geir Hongrø
2009-09-02 12:42:03 UTC
Post by Frank R. Andersen
[...]
Ikke uenig, og i likhet med deg og Hugo ser jeg nok også på meg selv
som en progfan.

Men selv om man digger prog så er det bare å innrømme at prog sikkert
kan se litt rart ut utenfra, og jeg har lyst til å henge meg litt opp
i det med tidsangivelser på platecover.

Før i tiden - i vinylens alder - var det ganske vanlig å skrive på
coveret hvor lange alle låtene var, dette bl.a. som er service til
radio-DJ's som skulle få låta til å passe inn i spilleskjemaet o.l.
Idag er det ikke så nødvendig, for med forskjellige former for
digitale avspillere (CD, datamaskiner, iPod osv. ) så er det en smal
sak å finne ut hvor lange de forskjellige låtene på en plate er, og de
fleste har derfor sluttet med det.

Men det er ett unntak, og det er proggenren. Neoproggere og
progmetallband har nesten _alltid_ påført på albumcoveret hvor lange
kuttene er.
Hvorfor det? Jo, det er innlysende. Vi som liker prog og er nysgjerrig
på en plate vi ser vil jo ofte nettopp se på coveret for å sjekke hvor
lange låtene er. For jo lenger kuttene er, jo mer verdt å sjekke ut
liksom. :)

Men at det virker en smule desperat sett utenfra, ingen tvil... :)
Hans Petter Nenseth
2009-08-23 21:00:15 UTC
Post by Sigvald
[...]
Hvor mange låter (ikke album) har du i samlingen din, og med hvor
mange artister?
Frank R. Andersen
2009-08-23 21:04:05 UTC
Post by Sigvald
[...]
...riste på hodet....

Sigvald, du greier stadig vekk å fremheve at du er en musikalsk undermåler
som hele tiden er avhengig av å vite hva andre liker for å kunne like det
selv. På samme måte som du dummer deg loddrett ut ved å prøve å overbevise
folk her inne om at det som "folk flest" liker, er det eneste det går an å
høre på.
"Folk flest" i dag hører f.eks. ikke på klassisk musikk, og da er det
tydeligvis sånn i ditt hode at klassisk musikk er dårlig. Det samme gjelder
prog-rock, og andre musikkformer som ikke ligger på hitlistene.
Men heldigvis finnes det noen av oss som vet å sette pris på kvalitet
fremfor kvantitet, og det finnes heldigvis artister som fortsatt lager og
fremfører musikk som krever en stor andel av musikalitet og faktisk
utdannelse. Men dette med musikalsk kvalitet har det vel ingen hensikt å
prøve å forklare deg, for dette er et emne du ikke har det minste begrep om,
og da stopper det selvfølgelig helt opp i din umusikalske hjerne.
Men det verste er vel kanskje at du blander deg inn i en diskusjonsgruppe
som handler om musikk og prøver å fortelle andre hva de skal like og ikke
like, og hvis vi innvidde liker noe som ikke faller i smak hos deg, og som
du heller aldri har hørt om, så er vi i en isolert verden.
Nei, hold deg i din superkommersielle verden du, og ikke prøv å leke
belærende overfor oss som kan litt mer enn deg.

-Frank
Per Rannug
2009-08-27 12:31:34 UTC
Post by Frank R. Andersen
"Folk flest" i dag hører f.eks. ikke på klassisk musikk, og da er det
Hmm..her sa du noe, Frank. Interessen for klassisk musikk er kanskje
utdøende? Jeg hører færre og færre om folk som hører på det, men
det er mye bra i klassiske musikk som også kan gi impulser til rocken.

Per R
Geir Hongrø
2009-08-24 07:41:46 UTC
Post by Sigvald
[...]
Er ganske sikker på at han har hørt både Alexander Rybak og Kiss. Har
du hørt de artistene han lister opp? Har da ikke han bedre grunnlag
for å uttale seg om Kiss og Alexander Rybak enn du har for å uttale
deg om det han liker?
Per Rannug
2009-08-27 12:27:23 UTC
"Sigvald" <***@yahoo.no> wrote in message news:2f17d160-da3d-47b1-9c25-***@c34g2000yqi.googlegroups.com...
[...]

Dette er tull av deg å si, Sig! Blir du aldri voksen??
Jeg foreslår at du hører på dette som Hugo nevner før du uttaler
deg og ikke uttaler deg på et generelt grunnlag.
Når skal du lære????

Jeg støtter Hugo i mye av det han ramser opp, men jeg har langt ifra
hørt alt. Jeg må si jeg fikk gåsehud da Hugo nevnte Mountain - det
er det lenge siden jeg har hørt!! Takk for påminnelsen, Hugo!
:-)

Per R
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-27 20:13:45 UTC
Post by Per Rannug
Jeg må si jeg fikk gåsehud da Hugo nevnte Mountain - det
er det lenge siden jeg har hørt!! Takk for påminnelsen, Hugo!
:-)
Hyggelig at listene er godt for noe :)

Intensjonen med aa liste kremen av det jeg har lyttet til i
löpet av siste uke er nettopp aa minne folk om skatter de
kanskje har liggende men som er blitt glemt, samt kanskje
inspirere noen til aa lytte til ukjente ting.

Mountain med Leslie West i spissen har alltid fungert ekstremt
godt i mine örer. Da jeg förste gang hörte "Nantucket
Sleighride" var jeg solgt. Mississippi Queen, Theme from an
Imaginary Western etc...
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Per Rannug
2009-08-28 16:14:07 UTC
Post by Per Rannug
[...]
Jeg har kjøpt siste Woodstock DVD hvor Mountain er med, og det
er selvsagt veldig bra. "Theme From an Imaginary Western" er en
klassiker fra Mountain - "Blood of the Sun" også. Jeg husker jeg hadde
"Flowers of Evil", men den er blitt borte..?!?!?

Ellers har jeg West, Bruce & Laing på vinyl.. samt en Mountain skive
av nyere alder som jeg ikke husker navnet på.

Per R
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-28 16:34:58 UTC
Post by Per Rannug
Ellers har jeg West, Bruce & Laing på vinyl.. samt en Mountain skive
av nyere alder som jeg ikke husker navnet på.
WB&L var storartet. Har aldri hatt dem selv, men har hört en
del av det.

Akkurat naa: Isotope - Rangoon Creeper
--
¿Por qué no te callas?

Hugo
Sigvald
2009-08-29 14:43:00 UTC
[...]
OK, beklager at jeg i utgangspunktet var temmelig negativ. Det er
selvsagt en god idé å bidra til fremme den generelle musikkunnskapen
og musikkinteressen blant folk.

Sigvald
Hugo Sánchez Policarpo
2009-08-29 14:56:23 UTC
Post by Sigvald
OK, beklager at jeg i utgangspunktet var temmelig negativ. Det er
selvsagt en god idé å bidra til fremme den generelle musikkunnskapen
og musikkinteressen blant folk.
Det er helt ok, Sigvald. Du skriver naa saa saklig at det
virkelig gaar an aa diskutere med deg. Det er bra!
--
¿Por qué no te callas?

Hugo